پتروشیمی تبریز

مجتمع پتروشیمی تبریز در زمینی به مساحت ۳۹۱ هکتار و ارتفاع ۱۳۶۲ متر از سطح دریا در جنوب غربی شهر تبریز، مجاور پالایشگاه تبریز واقع شده است. مالکیت این مجتمع تماماً به شرکت ملی صنایع پتروشیمی تعلق دارد. فعالیت های طراحی و مهندسی پتروشیمی تبریز در نیمه دوم سال ۱۳۶۸ و اولین عملیات نصب در سال ۱۳۷۱ آغاز گردید. بهره برداری از طرح، دی ماه سال ۷۵ آغاز و در فروردین ماه سال ۱۳۷۷ تکمیل شده است. کل اعتبارات هزینه شده تا مرحله راه اندازی معادل ۱۱۱۵ میلیون دلار و کل هزینه ریالی معادل ۵۴۱۰ میلیارد ریال بوده است که این اعتبارات ازمنابع داخلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و از سیستم بانکی کشور تامین گردیده است.

این مجتمع در زمینه تولید مواد پلیمری و شیمیایی فعالیت می کند و محصولات اصلی آن انواع پلی اتیلن، پلی استایرن و ABS می باشد که در ۵ واحد تولید می شوند. در کنار این واحدها، واحد های سرویس جانبی نیز نیازهای اصلی این شرکت را فراهم می کنند. واحد مادر، واحد تولید الفین می‌باشد که خوراک دیگر واحدها را تامین می‌کند. مواد اولیه اصلی مجتمع عبارتند از نفتای سبک، نفتای سنگین، گاز مایع، اکریلو نیتریل، آلفا متیل استایرن، روغن معدنی و PBR . بخش عمده این مواد از پالایشگاه تبریز ، تهران و شرکت های تابعه NPC در جنوب کشور تهیه می گردد. آب مصرفی مجتمع توسط سازمان آب منطقه ای تبریز تامین شده و برق لازم در نیروگاه خود مجتمع تولید می شود.

اتیلن خوراک مهم این شرکت است و در واحدهای اتیل بنزن، بوتن و پلی اتیلن مصرف می‌شود. در واحد تولید مونومر استایرن، اتیلن با بنزن مخلوط و اتیل بنزن تولید می‌شود. اتیل بنزن پس از دهیدروژناسیون مونومر استایرن تولید می‌کند که در واحدهای تولید پلی استایرن (PS) و پلی آکریلونیتریل بوتادی ان استایرن (ABS) بکار می‌رود. از برش های نفتی، برش ۴ کربنه جدا و برای تولید بوتن استفاده می‌شود. بخشی از اتیلن به واحد BD فرستاده می‌شود. برش های ۲ و ۳ کربنه سوزانده می‌شود. در جدول زیر ظرفیت تولید واحدها به همراه شرکت های صاحب لیسانس آنها آورده شده است.

مشخصات واحدهای تولیدی پتروشیمی تبریز

نام واحد ظرفیت (هزار تن در سال) شرکت صاحب لیسانس فرآیند
الفین ۱۳۶ KTI (هلند) / TPL (ایتالیا)
پلی اتیلن سبک خطی / سنگین ۱۰۰ BP (انگلستان)
پلی استایرن مقاوم ۴۰ Atochem(فرانسه)
پلی استایرن معمولی ۲۵ Atochem(فرانسه)
پلی استایرن انبساطی ۱۴ Sunpor(اتریش)
استایرن ۹۵ UOP & Lummus & Monsanto(آمریکا)
اتیل بنزن ۱۰۱ UOP & Unocal & Lummus(آمریکا)
۱- بوتن ۷ IFP(فرانسه)
بنزن ۵۵ IFP(فرانسه) Krupp Koppers(آلمان)
۱و۳- بوتادین ۱۷ BASF(آلمان)
ABS ۳۵ Sumsong & Cheil(کره جنوبی)
نمودار میزان تولیدات پتروشیمی تبریز
میزان تولیدات پتروشیمی تبریز

واحد پلی اتیلن

پلی اتیلن پتروشیمی تبریز با تولید سالانه ۱۰۰ هزارتن در دو نوع پلی اتیلن سبک خطی (LLDPE) و پلی اتیلن سنگین (HDPE) در گریدهای مختلف با MFI بین ۰.۸ تا ۲۰ و چگالی‌های مختلف تولید می‌شود. نوع راکتور این واحد بصورت شبه پلاگ و در فاز گازی بستر سیال است. همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است، از پایین راکتور گلابی شکل، گازهای اتیلن (و بوتن برای محصول LLDPE) وارد و با عبور از سطح کاتالیست های معلق، پلیمریزاسیون انجام می‌شود. این کاتالیست ها از نسل سوم کاتالیست های زیگلر ناتا می‌باشند. پلیمر از بالای راکتور خارج می‌شود، ولی Dust که همان ذرات کاتالیست می‌باشند، به دلیل کاهش سرعت گاز در بالای راکتور (بدلیل افزایش قطر راکتور) بیرون نمی روند. این فرایند بصورت پیوسته انجام می‌شود.

واحد تولید پلی اتیلن. راکتورمخروطی در شکل دیده می شود
واحد تولید پلی اتیلن. راکتورمخروطی در شکل دیده می شود

الویت های پژوهشی واحد پلی اتیلن بصورت زیر است:

  • بررسی جایگاه، امکان تولید و تدوین دانش فنی گرید مناسب جهت تولید باک خودرو
  • بررسی خواص پلی اتیلن برای پوشش لوله های فولادی و تولید صنعتی آن
  • تولید گرید PE از نوع LLDPE قابل مصرف در روکش کابل های مخابراتی

واحد پلی استایرن

در واحد تولید پلی استایرن سه نوع پلی استایرن GPPS ، HIPS و EPS تولید می‌شود.

GPPS یا  General Purpose PS پلیمری آمورف و در نتیجه شفاف است و برای مصارف عمومی بکار می‌رود. این گرید مقاومت ضربه پایینی دارد. ظرفیت تولید این گرید ۲۵۰۰۰ تن در سال است. HIPS یا  High Impact PS کوپلیمر شاخه ای شده با پلی بوتادی ان رابر (PBR) است که مقاومت ضربه آن را افزایش داده است. ظرفیت سالیانه تولید این گرید ۴۰۰۰۰ تن می باشد. در تولید EPS یا Expand PS بدلیل وجود گاز پنتادی ان در حین پلیمریزاسیون، پلیمر بصورت متخلخل و با دانسیته کم تولید می‌شود. تولید سالیانه EPS معادل ۱۴۰۰۰ تن می‌باشد. EPS در راکتور بچ و بصورت سوسپانسیونی تولید می شود و محصولی بشکل دانه‌های ریز می‌دهد. این محصول شامل گریدهای ۱۰۰، ۲۰۰ و … ۶۰۰ می‌باشد. (گرید بزرگتر اندازه ریزتری دارد) واکنش‌های تولید پلی استایرن بصورت رادیکالی و در راکتورهای بچ انجام می‌شود. الویت های پژوهشی واحد پلی استایرن شامل موارد زیر می باشد:

  • بررسی امکان تزریق پنتان به EPS بعد از اتمام پلیمریزاسیون و مطالعه خصوصیات محصول
  • تولید آلیاژ HIPS/PE در مقیاس نیمه صنعتی با هدف افزایش ESCR و تست عملکردی با گریدهای مشابه رقبا
  • استفاده از افزودنی ها در پروسه تولید HIPS به منظور افزایش براقیت سطح در گرید ۷۲۴۰
  • تولید نانوکامپوزیت HIPS با نانو ذرات خاک رس و بهبود خواص آن
  • بررسی تولید EPS با دانسیته پایین

واحد ABS

واحد ABS با ظرفیت تولید ۳۵۰۰۰ تن در سال برای تولید آکریلو نیتریل- بوتادی ان- استایرن که یک پلاستیک مهندسی است، ساخته شده است و در حال افزایش ظرفیت می‌باشد. برای تولید این پلیمر ابتدا آکریلو نیتریل و استایرن با هم مخلوط می‌شوند، سپس بوتادی ان به این مخلوط اضافه می‌گردد. (آکریلو نیتریل از خارج وارد می‌شود و بوتادی ان در واحد BD تولید می‌گردد.) الویت های پژوهشی واحد ABS در ذیل آورده شده است:

  • تدوین دانش فنی تولید Bimodal ABS : بررسی فنی، اقتصادی روش های تولید ABS با توزیع اندازه ذرات Bimodal
  • بررسی جایگاه و امکان استفاده از g-ABS بعنوان عامل اصلاح کننده مقاومت ضربه بصورت لاتکس در صنعت چسب سازی
  • بررسی علل Fouling در بستر برج T-301 واحد BD و راهکارهای کاهش آن
  • بهینه سازی سیستم کواگولاسیون در واحد g-ABS
  • بررسی امکان کاهش زمان واکنش PBL و بهینه سازی شرایط بازیافت ترکیبات فرار در واکنش PBL

27 دیدگاه

  1. مهناز بروغنی

    سلام خسته نباشید
    من دانشجوی ارشد تحقیق در عملیات هستم. میشه اطلاعاتی در مورد تکنولوژی ها و تاسیسات بکاربرده شده در قسمت تولید و remanufacturing پلی استایرن شامل میزان گازهای گلخانه ای تولید شده، میزان انرژی استفاده شده و … در اختیارم قرار بدهید. با تشکر

  2. سلام وقتتون بخیر … ببخشید میشه دررابطه با تجهیزات مورداستفاده در تولید اتیل بنزن اطلاعاتی رو در اختیارم بگذارین؟

  3. سلام,من دانشجوی سال آخر مهندسی شیمی هستم ,اگر امکان دارد به ایمیلم اطلاعاتی در مورد توجیه اقتصادی تولید اتیل بنزن ارسال کنید.ممنون

  4. سلام من دانشجوی کارشناسی مهندسی شیمی هستم اطلاعاتی در مورد شبیه سازی واحد الفین میخواستم و همچنین pfd این واحد اگه لطفا کنید به من کمک کنید در این باره ممنون میشم.

  5. سلام.من دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی هستم. به اطلاعاتی در مورد واحد استایرن مونومر وفرآیندهای مربوطه و PFD این واحد احتیاج دارم. همچنین در مورد کاتالیست های مورد استفاده در فرایند تولید استایرن مونومر از اتیل بنزن و شرایط انها .ممنون میشم کمکم راهنماییم کنید.

  6. سلام خسته نباشید دانشجوی ارشد پلیمریزاسیونم میخولستم اگر امکان داره اطلاعاتی درمورد سنتز پلی یورتان وفرایند تولید در کشور ودنیا بدونم باتشکر.

  7. با سلام
    من دانشجوی فوق لیسانس مهندسی شیمی -مهندسی فرایند هستم جهت پروژه درس بهینه سازی اطلاعاتی در باره
    بررسی امکان کاهش زمان واکنش PBL و بهینه سازی شرایط بازیافت ترکیبات فرار در واکنش PBL می خواستم.
    خواهشمند است مرا راهنمایی کنید .باتشکر

  8. سلام.دانشجوی مهندسی شیمی هستم.اگه ممکنه اطلاعاتی در مورد بوتادین واسم ایمیل کنید.ممنونممممم

  9. من دانشجوی مهندسی شیمی هستم میخواستم اطلاعاتی راجع به شبیه سازی واحد استارن در اختیارم بگذارید ممنون

  10. سلام اگه میشه لطف کنید اطلاعاتی درمورد واکنش بین بوتادین و اکریلو نیتریل برا تولید لاستیک nbr برام ایمیل کنید
    ممنون

  11. سلام.من دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه سهند هستم. به اطلاعاتی در مورد واحد استایرن مونومر وفرآیندهای مربوطه و PFD این واحد احتیاج دارم. همچنین در مورد کاتالیست های مورد استفاده در فرایند تولید استایرن مونومر از اتیل بنزن و شرایط انها .ممنون میشم کمکم راهنماییم کنید.

  12. سلام. من دانشجوی سال آخر ارشد پلیمر هستم.تو پروژه ام از g-ABS پتروشیمی تبریز استفاده کردم.می خواستم مشخصات عمومی و فیزیکی این پلیمر رو بدونم.
    با تشکر

  13. سلام من دانشجوی کارشناسی مهندسی شیمی هستم .نیاز به اطلاعاتی در مورد کاتالیست های مورد استفاده در فرایند تولید استایرن مونومر از اتیل بنزن و شرایط انها دارم.لطفا منو راهنمایی کنید.مرسی

  14. سروش موسوی

    سلام
    دانشجوی سال آخر مهندسی شیمی هستم اگه ممکنه میخواستم اطلاعاتی در مورد واحد abs خط پتروشیمی تبریز رو برام بفرستید. منون میشم.

  15. سلام مطالب خوبی وجود داره ولی چیز زیادی درمورد نحوه تولید بنزن به طور کلی نبود لطفا اگه میشه در اختیارم بذارید ممنون

  16. با سلام و خسته نباشید.من دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی سهند هستم. میخواستم اگه میشه درباره نحوه تولید اتیل بنزن و راکتور بکار رفته در آن اطلاعاتی در اختیارم بذارید ممنون میشم ازتون.

  17. سلام. خسته نباشید عزیزان .من دانشجوی مهندسی کامپوزیت هستم .اطلاعاتی در مورد کوپلیمر و هموپلیمر بودن پلی اتیلن می خاستم.ممنونم

  18. سلام
    من دانشجوی ارشد مهندسی شیمی هستم.اطلاعاتی در مورد واحد استایرن مونومر وفرآیندهای مربوطه و PFD این واحد احتیاج دارم.ممنون میشم اگه در اختیارم بذارید.
    با تشکر

  19. سلام
    دانشوی م.شیمی تهرانم.اطلاعاتی در مورد فرایندهای تولید abs در کشور و دنیا ومیزان تولیدش هستم ممنون میشم کمکم کنید
    باتشکر

  20. ماندانا نجاتی

    سلام.خسته نباشید.
    من دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی هستم.میخواستم اگر میشه لطف کنید در مورد پلی اتیلن و گریدهای مختلف ان اطلاعاتی در اختیارم بذارید.ممنون.

  21. شیدا محمودی

    سلام من دانشجوی مهندسی شیمی هستم می خوام اگه میشه در مورد کاربرد پنتان در زمینه تولید الفین به من اطلاعاتی بدید .خیلی ممنون

  22. سلام خسته نباشید من دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان هستم و برای انجام پروژه درسی باید اطلاعات فرآیند تولید اتیل بنزن از استایرن خواهشمند است تا حدی که امکان دارد این اطلاعات را در اختیار من بگذارید.با تشکر

  23. رشید ایمان زاده

    سلام خسته نباشید من دانشجوی مهندسی شیمی هستم میخواستم اگه میشه در مورد پلی استایرن ونحوه تولیدو واکنش های شیمیایی ونوع راکتور بکار رفته و کارخانجات ایرانی تولید کننده پلی استایرن اطلاعاتی در اختیار من بگذارید . خیلی ممنونم