طراحی و ساخت نوعی کف‌پوش استاندارد ویژه سالن‌ها و زمین‌های ورزشی

طراحی و ساخت نوعی کف‌پوش استاندارد ویژه سالن‌ها و زمین‌های ورزشینوعی کف‌پوش استاندارد ویژه سالن‌ها و زمین‌های ورزشی توسط پژوهشگران دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ساخته شد.

به گزارش باشگاه خبری فارس، امین هوش افزا، پژوهشگر طرح، کف‌پوش مناسب را از مهمترین اجزای تشکیل دهنده یک مجموعه ورزشی عنوان کرد و گفت: در تولید این نوع کف‌پوش‌ها باید جذب ضربه،‌ میزان اصطکاک و مقاومت به سایش و نیز تغییر شکل عمودی در حد استاندادهای لازم باشد تا از آسیب به ورزشکاران جلوگیری کند و مواد سازنده این پوشش‌ها نباید برای بدن ضرر داشته باشد.

وی افزود:‌ در این طرح معیارهای مورد استفاده در کشورهای مختلف از جمله اتحادیه اروپا را مطالعه کردیم و سپس با استفاده از کامپوزیت بر پایه پلی یورتان تقویت شده با نانوذرات اکسید آلومینیوم به محصول مورد نظر با شرایط استاندارد رسیدیم و ماده ساخته شده نیز مورد آزمون‌های مختلف مکانیکی و نیز شبیه‌سازی رایانه‌ای قرار گرفت.

هوش افزا، روش اجرا و نصب این نوع کف‌پوش‌ها را ریختگی یک پارچه در محل عنوان کرد و گفت: کف‌پوش ابتدا در دو بخش جداگانه پیش پلیمر و سخت کننده آماده و در محل با درصد مشخصی ترکیب می‌شوند، سپس بدون نیاز به کوره، در چند لایه (معمولا ۳ تا ۴ لایه) کف‌پوش ریخته و سخت می‌شود.

وی برتری این کف‌پوش در مقایسه با نمونه خارجی را ارزان بودن و داشتن استانداردهای لازم دانست و ادامه داد:‌ هم اکنون محصولات خارجی در بازار وجود دارد که دارای استاندارد لازم نیستند.

این کف‌پوش در چند مکان ورزشی باز و سرپوشیده نصب و نتایج بررسی‌ها رضایت بخش بوده است.

این پژوهش در پایان‌نامه کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی، گرایش ورزش و با راهنمایی مضطرزاده، استاد دانشگاه امیرکبیر انجام شده است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *