تولید گرید جدید پلی پروپیلن ویژه تولید سپر خودرو و گرید جدید پلی اتیلن سنگین ویژه باک خودرو در پتروشیمی شازند

اولین بار در کشور گرید ضربه پذیر پلی پروپیلن ویژه مصارف تولید سپر انواع خودرو و گرید پلی اتیلن سنگین باک خودرو در مقیاس نیمه صنعتی در شرکت پتروشیمی شازند تولید شد.

به گفته مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند ، بازار گریدهای پلی پروپیلن ویژه تولید سپرخودرو در کشور حدود ۶ هزار تن در سال است.

برترین گرید های سپر که اصطلاحاً گرید های راکتوری نامیده می شوند، تاکنون از طریق واردات تامین شده اند. از مهترین ویژگی های گریدهای راکتوری ایجاد فاز الاستومریک کاملاً پراکنش یافته با سایز قطرات ریز در ماتریس پلی پروپیلن است که ضربه پذیری محصول نهایی را بدون نیاز به افزایش الاستومر EPDM تا مقادیر بدون شکستگی یا NO BREAK بهبود می بخشد.

هم اکنون به علت اعمال تحریم ها امکان واردات این نوع گرید های راکتوری به شدت کاهش یافته و صنایع پایین دست خودروساز اجباراً به مصرف گرید های بی کیفیت تر کامپاندی روی آورده اند.

بر این اساس با تعریف یک طرح تحقیقاتی این نوع گرید خاص در مقیاس نیمه صنعتی جهت حصول دانش فنی در مقیاس صنعتی با همت محققان تحقیق و توسعه، فرایند و بهره برداری شرکت پتروشیمی شازند (اراک)، تولید گردید و محصول جهت تست در اختیار یکی از برترین تولید کنندگان انوع سپرهای خودرو قرار گرفت. تست تولید سپر عقب خودرو ۲۰۶ SD در شرکت یاد شده با محصول پایلوت با موفقیت انجام شد و سپرهای تولیدی تست های کنترل کیفی و خواص استاندارد سپر خودرو را با موفقیت پشت سر گذاشت. پیش بینی می شود با کسب این موفقیت در مقیاس نیمه صنعتی، تدوین دانش فنی لازم و تهیه کاتالیست مورد نظر، تولید این گرید در مقیاس صنعتی نیز در واحد پلی پروپیلن شرکت پتروشیمی شازند با توجه به نیاز بازار به زودی آغاز گردد و گامی بلند در راستای بومی نمودن تولید این گرید استراتژیک برداشته شود.

 تولید گرید پلی اتیلن سنگین باک خودرو

رضا رحمانی ، مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند همچنین اعلام کرد گرید پلی اتیلن سنگین باک خودرو نیز در این شرکت با موفقیت تولید شد.

نیاز سالانه کشور به این پلیمر حدود ۶۰۰۰ تن در سال است و به علت حساسیت باک خودرو از لحاظ ملاحظات زیست محیطی و ایمنی، تنها برای سه گرید خاص تولیدی شرکت های معتبر بوریالیز، بازل و توتال مجوزهای استفاده در تولید باک را دریافت کرده اند. لیسانس تولید این گرید خاص در اختیار هیچ شرکت در خاورمیانه قرار داده نشده و گریدی با مشخصات مورد نیاز شرکت های خودرو سازی ایران برای این منظور خاص در کشور تولید نشده بود.

کامپاند باک خودرو تولید شده در شرکت پتروشیمی شازند (اراک) در اختیار یکی از شرکت های تولید کننده باک خودرو قرار گرفت و باک تولید شده آزمایش های لازم را با موفقیت پشت سر گذاشت و مورد تایید کارشناسان مربوطه قرار گرفته است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *