تدوین نقشه راه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته ضروری است

istiدبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی از ضرورت تدوین نقشه راه این حوزه در کشور خبر داد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمود مهرداد شکریه دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی و فناوری درباره مواد پیشرفته و فعالیت‌های این ستاد بیان کرد: منظور از مواد پیشرفته، مواد مهندسی شده است.کیفیت مکانیکی، فیزیکی و شیمیایی این مواد به مرور زمان با افزایش تجربه و دانش بشر بهبود پیدا کرده و در این صورت مسلم است که کارایی این مواد نیز ارتقا می‌یابد. امروزه این مواد را در شاخه‌های مختلف همچون فلزات، سرامیک‌ها، کامپوزیت‌ها و پلیمرهای پیشرفته دسته‌بندی می‌کنند.

شکریه با اشاره به اینکه سال‌هاست فعالان این حوزه در تلاش برای تشکیل این ستاد بوده‌اند گفت: تمام ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی در برنامه‌های توسعه فناوری خود به نوعی نیازمند مواد پیشرفته بوده و تمام صنایع نیز وابسته به این مواد هستند. با توجه به پیشرفت‌های دنیا در این حوزه، به روز کردن آن و تکامل نوآوری این عرصه یک الزام جدی است. اگر کشورمان از این فعالیت‌ها عقب بماند دیگر قادر به رقابت خصوصاً در بحث صادرات در شاخه‌های مختلف صنعتی نخواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران عنوان کرد: دکتر ستاری بعد از راه اندازی این ستاد، در نخستین مصاحبه خود به این مسئله که ایران در این زمینه با جهان فاصله دارد و باید خیلی زودتر از اینها چنین ستادی برای توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته تشکیل می‌شد، اشاره کردند. در حال حاضر فعالیت‌ها در ستاد با توجه به تاکید ایشان در حال پیگیری است. البته تکنولوژی مواد پیشرفته در کشور حوزه جدیدی نیست و در کشور ما مراکز بسیاری پتانسیل ورود به این عرصه را دارا هستند و نیازی به فرهنگ‌سازی در این حوزه نیست. در واقع، در کشور ما زیرساخت و صنعت این حوزه وجود دارد و باید با برنامه‌ریزی دقیق مورد حمایت قرار گیرد.

تعیین فاصله ایران با کشورهای پیشرو

وی با بیان اینکه ساماندهی حمایت از توسعه مواد و ساخت پیشرفته در عرصه‌های دانشگاهی، صنعت، شرکت‌های دانش‌بنیان و در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مد نظر ستاد است اظهار کرد: بررسی وضعیت تکنولوژی‌های موجود در مواد پیشرفته و روش‌های ساخت آن‌هادر جهان، تعیین فاصله کشور با کشورهای پیشرفته و کم کردن این فاصله یکی از اهداف این ستاد است. توجه به مقوله مواد پیشرفته در واقع فاصله گرفتن از خام فروشی منابع اعم از معدنی و آلی است.با تبدیل مواد خام به مواد و محصولات پیشرفته، ارزش افزوده بالاتری عاید کشور خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی درباره برنامه‌های این ستاد گفت: در برنامه‌های دراز مدت تهیه نقشه راه این حوزه برای کشور را مد نظر داریم. شناخت مشکلات موجود در صنایع و نیازمندی آنها به مواد نو، به روز کردن تکنولوژی‌های قدیمی، همچنین تربیت نیروی انسانی در دانشگاه‌ها متناسب با نیازهای این بخش، هدایت انجام تحقیقات در مراکز علمی و پژوهشی معطوف به نیازهای حال و آتی کشور وتهیه درخت فناوری‌هایمواد و ساخت پیشرفته نیز از دیگر برنامه‌های میان مدت و دراز مدت این ستاد است.

تعریف طرح‌های حمایتی در قالب پروژه‌های اولویت‌دار برای شرکت‌های دانش بنیان چابک

وی تصریح کرد: تعریفطرح‌های حمایتی سریع برای شرکت‌های دانش بنیان چابک و توانمندی که نیاز به پشتیبانی برای پاسخگویی به نیازهای داخلی و نیزرشد در صادرات محصولات خود دارند را در حال حاضر در دست داریم، تا از این طریق قدرت رقابت شرکت‌ها را همراه با به روز شدن دانش آنها شاهد باشیم.

به گفته شکریه، کشور ما در حوزه مواد پیشرفته در برخی بخش‌ها دارای نقاط قوت است و در حوزه‌هایی نیز نیاز به سرمایه‌گذاری جدی است. بنابراین در نظر داریم با تعیین اولویت‌ها فاصله خودمان را با سایر کشورهای پیشرو در این حوزه کاهش دهیم.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *