تسهیل دسترسی ها به آزمایشگاه های کشور با سامانه شبکه آزمایشگاهی

lab_servبه گزارش myChem، فعالیت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، زیر نظر معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، از ابتدای تیرماه سال ۱۳۹۳ آغاز شده‌ است. هدف این شبکه توسعه حجم و بهبود کیفیت خدمات آزمایشگاهی ارائه شده به محققان و صنایع کشور در حوزه‌های فناوری‌های راهبردی است که از این پس، حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از مراکز آزمایشگاهی در قالب این شبکه و از اعضای آن صورت خواهد گرفت.

حوزه‌های مختلف فناوری‌های راهبردی کشور بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته شامل اطلاعات ارتباطات، انرژی و محیط زیست، انرژی‌ها نو، سلول‌های بنیادی، زیست فناوری، فناوری نانو، میکروالکترونیک، گیاهان دارویی، علوم شناختی و آب و خشکسالی است که مراکز علاقه‌مند به عضویت در این شبکه می‌توانند با مراجعه به صفحه دستورالعمل‌های شبکه در سایت www.LabsNet.ir، دستورالعمل‌های فعالیت و عضویت، فرم اطلاعات آزمایشگاه‌ها و همچنین نمونه نامه درخواست عضویت در شبکه را دریافت کنند. برای جستجوی در آزمایشگاه ها و همچنین مشاهده لیست کامل آزمایشگاه ها و خدمات آنها به آدرس www.labsnet.ir/labs و برای جستجوی در تجهیزات و مشاهده لیست کامل تجهیزات به آدرس www.labsnet.ir/instrument مراجعه فرمایید.

labsnet.ir-lab-120
نمونه اطلاعات یک آزمایشگاه شامل اطلاعات تماس، تجهیزات آزمایشگاه، زمان سرویس دهی و …

در ادامه شرح مفصل تری از خدمات این شبکه ارائه می گردد.

labsnet2معرفی
شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ایران

پایه و اساس پیشرفت و دست‌یابی به فناوری‌های جدید، انجام پژوهش‌های کاربردی، منظم و دارای برنامه است که دسترسی محققین به تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و استاندارد را طلب می‌کند. در کشور ما با وجود سرمایه‌گذاری زیاد در خرید تجهیزات پیشرفته و ایجاد آزمایشگاه‌های مختلف، همواره به دلیل ناکارآمدی سیستم خدمات‌دهی این آزمایشگاه‌ها، محققین با مشکل دسترسی به سرویس آزمایشگاهی مناسب مواجه بوده‌اند و تقاضا برای خرید تجهیزات جدید همیشه وجود داشته است. یکی از راهکارهای اجرایی مدیریت این موضوع، ایجاد شبکه‌ای جامع از توانمندی‌های آزمایشگاهی کشور در حوزه فناوری‌های پیشرفته و راهبردی است. به همین منظور، حسب دستور آقای دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ایران با هدف هم‌افزایی توانمندی‌های آزمایشگاهی کشور در حوزه‌های مختلف فناوری‌های پیشرفته و راهبردی، از ابتدای تیرماه سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز نمود.

دامنه پوشش این شبکه شامل آزمایشگاه‌های خدماتی است و آزمایشگاه‌های پژوهشی و آموزشی را شامل نمی‌شود. این شبکه علاوه‌بر مراکز آزمایشگاهی زیرمجموعه سازمان‌های دولتی و وزارتخانه‌های مختلف، مراکز آزمایشگاهی بخش خصوصی را نیز در بر می‌گیرد. بخش‌های آزمایشگاهی وابسته به انواع مؤسسات تحقیقاتی و آموزش عالی اعم از دانشگاه، پژوهشگاه، مرکز تحقیقاتی و مواردی از این دست، می‌توانند در این شبکه عضو شده، فعالیت نمایند.

:: اهداف شبکه

– بهبود کیفی و افزایش کمی خدمات آزمایشگاهی در حوزه‌های فناوری راهبردی؛
– تسهیل در دسترسی پژوهشگران و صنایع کشور به خدمات آزمایشگاهی؛
– جمع آوری اطلاعات جامع در مورد تعداد و نوع تجهیزات آزمایشگاهی و پراکندگی آن در سطح کشور (با هدف نیازسنجی صحیح برای توسعه توان آزمایشگاهی کشور)؛
– ارتقای دانش فنی کارشناسان آزمایشگاه‌ها از طریق آموزش و به اشتراک‌گذاری تجارب؛
– استانداردسازی فعالیت‌های آزمایشگاهی و ارایه خدمات با نتایج قابل اعتماد؛
– کمک به تکمیل توانمندی‌های آزمایشگاهی مراکز عضو در راستای نیازهای کشور.

:: عضویت در شبکه

هر مرکز آزمایشگاهی دارای شرایط عضویت (بر اساس دستورالعمل عضویت شبکه)، می‌تواند درخواست عضویت خود را به دبیرخانه شبکه ارسال نماید که پس از بررسی اطلاعات و توانمندی آزمایشگاه، در صورت احراز شرایط، به عنوان عضو آزمایشی در شبکه پذیرش می‌شود.

:: ارزیابی دوره‌ای عملکرد اعضای شبکه

عملکرد مراکز عضو شبکه به صورت سالانه بر اساس سه دسته کلی مشتری مداری، کارکرد و همکاری شبکه‌ای سنجیده و امتیازدهی می‌شود و مراکز آزمایشگاهی بر اساس امتیاز کسب شده در این ارزیابی، رتبه‌بندی خواهند شد. این امتیازدهی و رتبه‌بندی، معیار اصلی برای حمایت از مراکز آزمایشگاهی خواهد بود.

:: حمایت از مراکز عضو

با توجه به این‌که این شبکه زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است، حمایت‌های معاونت از مراکز آزمایشگاهی، تنها در قالب عضویت در این شبکه و بر اساس دستورالعمل حمایتی شبکه صورت می‌گیرد. میزان و سقف حمایت‌ها در شبکه بر اساس امتیاز و رتبه آزمایشگاه‌ها در ارزیابی‌های دوره‌ای تعیین می‌شود.

سرفصل‌های اصلی حمایتی شبکه عبارتند از:

– حمایت از تعمیر و نگهداری، ارتقا، کالیبراسیون و تأمین قطعات برای تجهیزات موجود؛

– حمایت از برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی و یا حضور کارشناسان مراکز در این دوره‌ها؛

– حمایت از ایجاد و فعالیت کارگروه‌های تخصصی دستگاهی به منظور ایجاد جریان دانش و ارتقای توانمندی کارشناسان؛

– حمایت از اخذ اعتبارنامه استاندارد ISO/IEC17025 توسط مراکز عضو شبکه؛

– حمایت از پیاده‌سازی نرم‌افزار مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی تولید داخل کشور؛

– حمایت از خرید تجهیزات آزمایشگاهی داخلی و خارجی؛

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ایران، از همه مجموعه‌های آزمایشگاهی توانمند در سراسر کشور به ویژه در بخش خصوصی برای عضویت و فعالیت در این شبکه و بهره‌مندی از حمایت‌های آن دعوت می‌نماید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *