بومی‌سازی 4 نوع کاتالیست صنایع پالایشگاهی با راه‌اندازی خط تولید جدید

57324061با افتتاح خط تولید کاتالیست‌های هم‌رسوبی با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، چهار نوع کاتالیست مورد نیاز صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی تولید خواهد شد.

به گزارش ایسنا، خط تولید کاتالیست‌های هم‌رسوبی روز شنبه، اول آبان ماه طی برگزاری مراسمی با حضور دکتر سورنا ستاری افتتاح شد. با افتتاح این خط تولید، چهار نوع کاتالیست مورد نیاز صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی با استفاده از یک روش جدید تولید خواهد شد.

مهندس هومن کریمی، مدیرعامل نفت و گاز سرو در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه محور فعالیت‌های این شرکت تولید کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع است، گفت: تاکنون ۱۰۰۰ تن کاتالیست‌های مختلف در صنایع کشور واگذار کرده‌ایم.

وی با اشاره به راه‌اندازی خط تولید در این شرکت خاطرنشان کرد: در این خط تولید کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی با روش جدید هم‌رسوبی تولید خواهد شد.

به گفته وی، در روش هم‌رسوبی فلزات مختلف به صورت رسوب‌گیری در کنار هم قرار می‌گیرند.

کریمی با تاکید بر اینکه در این خط تولید، چهار نوع کاتالیست سنتز متانول، پری‌ریفرمینگ، متانیشن و کاتالیست شیفت دمابالا تولید می‌شود، تاکید کرد: این کاتالیست‌ها در پتروشیمی‌های تبریز و راضی کاربردی شده است و کاتالیست سنتز متان نیز در پتروشیمی شیراز با امضای قراردادی کاربردی خواهد شد.

این محقق ظرفیت تولید کاتالیست‌های هم‌رسوبی را ۳۰۰ تن در سال ذکر کرد و ادامه داد: میزان مصرف کاتالیست‌های هم‌رسوبی در کشور ۶۵۰ تا ۷۰۰ تن در سال است.

کریمی تولید کاتالیست‌های مونولیت را یکی دیگر از قابلیت‌های این شرکت نام برد و گفت: یکی از مشکلات زیست‌محیطی آلایندگی‌های زیست‌محیطی ناشی از خودروها است که رفع این مشکل نیاز به کاتالیست‌های مونولیت دارد.

به گفته وی، استفاده از این کاتالیست‌ها در خودروها موجب کاهش ۸۰ درصدی آلودگی خودروها خواهد شد.

کریمی با بیان اینکه تحقیقات کتابخانه‌ای تولید این نوع کاتالیست‌ها تا ۹۰ درصد پیشرفت کرده است، اضافه کرد: برای تولید صنعتی این محصول تا ۳۵ درصد مطالعات ما پیشرفت داشته است که در صورت حمایت از آن تا دو ونیم سال آینده قادر به تولید صنعتی این محصول هستیم.

این محقق، هزینه تولید کاتالیست‌های مورد استفاده در دنیا را ۲۷ میلیارد دلار ذکر کرد و ادامه داد: فروش این محصولات ۲۵۰۰ میلیارد دلار درآمد داشته است.

به گفته وی، در سال ۲۰۱۱ فروش کاتالیست‌ها ۲۱ میلیارد دلار ارزش افزوده به همراه داشته که ۳۹ درصد آنها مربوط به کاتالیست‌های زیست‌محیطی بوده است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *