پارچه‌های پنبه‌ای خودتمیزشونده، ضدباکتری و مقاوم در برابر شعله

clothتا کنون کوشش‌های متعددی به‌منظور تولید منسوجات با خواص ویژه از جمله حفاظت از تابش اشعه UV، خود تمیزشوندگی، مقاومت در برابر شعله، ضد باکتری، دفع آب و نفت و هدایت الکتریکی انجام شده است. اهمیت این تحقیقات را می‌توان به مهم بودن عملکرد محصول نهایی از مواد چندمنظوره ارتباط داد. کالای پنبه‌ای نیز مصارف زیادی دارد که با انجام تکمیل چندمنظوره روی آن می‌توان سبب افزایش کاربرد و ارزش افزوده‌ی آن شد.
آتوسا معظمی در خصوص هدف دنبال شده در این طرح عنوان کرد: «در این تحقیق، روشی جدید برای تولید پارچه پنبه‌ای با ویژگی‌های چندمنظوره‌ی ضد باکتری، تأخیر شعله و خود تمیز شوندگی ارائه شده است. نانوذرات اکسید زیرکونیوم (ZrO2) به همراه ماده‌ی CTAB، اوره، مالئیک اسید و سدیم هیپو فسفیت برای حصول این ویژگی‌ها استفاده شده است.
وی در ادامه به کاربرد نمونه پارچه‌های ساخته شده اشاره کرد و گفت: «با توجه به غیرسمی بودن نانوذرات اکسید زیرکونیوم، این کالا می‌تواند در بیمارستان‌ها، پوشاک و نیز مکان‌هایی که امکان آتش‌سوزی وجود دارد، استفاده شود.»
اخیراً برای تولید مواد با کارایی زیاد از نانو ذرات دیگر به‌عنوان جزء دوم کامپوزیت (با نانو ذرات ZrO2) استفاده شده است که معمولاً در دمای خیلی زیاد تولید و در بیشتر موارد این روش‌ها سبب تجمع نانو ذرات می‌شوند. در این تحقیق با استفاده از روش ساده پارچه پنبه‌ای با ویژگی‌های عالی و با ثبات شستشویی خوب تهیه شده است.
به گفته‌ی معظمی نمونه‌های عمل شده با نانو ذرات ZrO2 تحت تابش نور خورشید، در برابر لکه‌ی متیلن بلو خاصیت خود تمیز شوندگی از خود نشان دادند. از طرفی اوره به‌عنوان منبع نیتروژن، خواص تأخیر شعله و خود تمیز شوندگی نمونه‌های پارچه پوشش داده شده با نانو ذرات ZrO2 را افزایش داده است. همچنین حضور CTAB سبب افزایش خاصیت ضد باکتری آن شده است. در نهایت حضور اوره و CTAB سبب پوشش یکنواخت پارچه پنبه‌ای با نانو ذرات و جلوگیری از تجمع نانو ذرات روی سطح شده و خواص آن را بهبود بخشیده است.
این ویژگی‌ها سبب افزایش ارزش افزوده‌ی کالای پنبه‌ای خواهد شد؛ ضمن اینکه استفاده از این مواد کاهش قابل توجهی در مقاومت لیف ایجاد نکرده است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *