تولید جوهر چاپگرهای سه بعدی برای اولین بار در ایران

3d-printer-inkرونمایی از جوهر چاپگرهای سه بعدی (فیلامنت) تولید ایران روز چهارشنبه همزمان با اولین کنفرانس ملی چاپ سه بعدی به صورت رسمی در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران انجام شد.
سرپرست تیم تحقیقاتی تولید فیلامنت چاپگرهای سه بعدی و عضو هیات علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی درباره روند تولید این محصول نوآورانه به خبرنگار علمی ایرنا گفت: پژوهشگاه پلیمر حدود سه سال قبل یک دستگاه چاپ سه بعدی خریداری کرد و ما هنگام کار با آن متوجه شدیم که مواد اولیه دستگاه به طور کامل از خارج کشور و عمدتا از کشور چین تامین می شود.
دکتر ‘مرتضی بهزاد نسب’ درباره مشکلات ناشی از استفاده این مواد وارداتی در چاپگرهای سه بعدی اظهار داشت: این مواد در رنگ ها و کیفیت های متفاوت وارد کشور می شدند که مرتب در پرینتر گیر کرده و دستگاه را خراب می کردند و از طرف دیگر، مدت زمان زیادی طول می کشید تا مواد به دست ما برسد و درصورت وجود عیب و ایراد، نمی شد آنها را مرجوع کرد.
وی ادامه داد: در آن زمان، یکی از شرکت های ایرانی فعال در زمینه چاپ سه بعدی به ما مراجعه کرد و درخواست داشت که مواد اولیه آنها را در داخل کشور تولید و تامین کنیم و ما به دنبال اعلام نیاز این شرکت، شروع به تحقیقات و طراحی و تولید نمونه های اولیه کردیم.
بهزاد نسب خاطرنشان کرد: شرکت های ایرانی طی سالهای اخیر در زمینه ساخت دستگاه های پرینت سه بعدی با سرعت خوبی وارد شدند ولی در زمینه جوهر این پرینترها تاکنون به خارج وابستگی داشتیم و قادر به ساخت آن نبودیم.
وی بیان داشت: با وجود مشکلات زیادی که در مسیر تحقیقات ما وجود داشت، نهایتا توانستیم دستگاه هایی را طراحی کرده و بسازیم که تولید فیلامنت از طریق آنها امکانپذیر باشد که البته به دلیل جدید و دانش بنیان بودن کار، فرآیند تحقیق و توسعه طرح حدود دو سال به طول انجامید.
عضو هیات علمی پژوهشگاه پلیمر یادآور شد: بلافاصله پس از تولید، محصول خود را به شرکت های فعال در حوزه چاپ سه بعدی ارائه و ضمانت کردیم و به صورت یک شرکت زایشی از پژوهشگاه با نام ‘مام پلیمر’ به فعالیت خود ادامه دادیم و اکنون در نوبت گرفتن عنوان ‘دانش بنیان’ هستیم.
بهزاد نسب تاکید کرد: با توجه به اینکه اعضای تیم ما از دانش آموختگان پژوهشگاه پلیمر بودیم و خودمان را به این پژوهشگاه، مدیون می دانستیم بعد از توسعه محصول تولیدی، یک سهم از شرکت خودمان را برای پژوهشگاه در نظر گرفتیم و البته پژوهشگاه پلیمر، کار نظارت بر کیفیت محصول را انجام می دهد و امروز شاهد رونمایی رسمی این برند هستیم.
وی صادرات فیلامنت تولید شده به برخی کشورهای همسایه را از برنامه های این شرکت نوپا اعلام کرد و گفت: محصول ما تقریبا ۶۰ درصد ارزان تر از نمونه ای است که اکنون در بازار به مردم ارائه می شود و درعین حال با استانداردهای بین المللی مطابقت دارد بنابراین پیش بینی می کنیم بتواند بازار خوبی در منطقه پیدا کند.
بهزاد نسب توضیح داد: فیلامنت که جوهر و ماده اولیه مورد نیاز چاپگرهای سه بعدی محسوب می شود، درحقیقت یک نخ ضخیم پلیمری است که باید از ویژگی های خاصی برخوردار باشد از جمله اینکه استحکام بالایی داشته باشد، سمیت نداشته باشد و بتواند خواص مکانیکی و فیزیکی لازم را به محصول مورد نیاز ما بدهد.
‘ممتحن رحمت’ دانش آموخته دکتری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی و ‘رضا گشتیل’ دانش آموخته کارشناسی ارشد این پژوهشگاه، دیگر اعضای تیم تحقیقاتی تولید فیلامنت چاپگرهای سه بعدی در ایران هستند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *