طراح سلول های خورشیدی پلیمری، نسل جدید سلول های خورشیدی

solar-cellsدکتر لیلا ناجی از گروه مستقل شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و استادیار شیمی تجزیه این دانشگاه که روز دوشنبه در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر سال ۹۵ دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان مخترع برتر و تاثیرگذار مورد تقدیر قرار گرفت، در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: طراحی سلول های خورشیدی پلیمری از جمله کارهای تحقیقاتی است که به صورت ویژه بر آن تمرکز داریم.
وی خاطرنشان کرد، سلول های خورشیدی که اکنون مورد استفاده قرار می گیرند، برپایه ترکیبات سیلیکونی هستند؛ این ترکیبات سلیکونی برای ما بازده مطلوبی حدود ۲۸ درصد دارند.
ناجی یادآور شد که طراحی سلول های خورشیدی پایه سیلیکونی در کشور مورد ارزیابی قرار گرفته و تحقیقاتی هم در این زمینه در دست انجام است، اما به دلیل سخت بودن ساختار این سلول ها، نحوه طراحی آنها، نیاز به یک فناوری ویژه و گران بودن مواد ساخت آنها، ساخت سلول های خورشیدی پایه سیلیکونی در کشور هنوز به مرحله تولید نرسیده است.
مخترع برتر سال ۹۵ دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: اما سلول های خورشیدی پلیمری این قابلیت را دارند که در ضخامت های بسیار کمتر در حد میکرومتر ساخته شوند و همچنین به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارند می توانند در سطوح مختلف قابلیت مانند پنجره ها، سقف خانه ها، لباس ها و بخش های مختلف مورد استفاده قرار گیرند.
ناجی افزود: از سوی دیگر با توجه به این که سلول های خورشیدی پلیمری در فاز محلول قابلیت طراحی دارند و پلیمرها قابل سنتز نیز هستند گروه تحقیقاتی شیمی روی این حوزه متمرکز هستند که چه ترکیباتی را برای سنتز این سلول های خورشیدی به عنوان لایه فعال و لایه حساس به نور ،طراحی مواد الکترودی جدید و غیره بکار برد.
وی با اشاره به اینکه اکنون بیشتر تمرکز بر ترکیبات کربنی و کامپوزیت هایی است که بر پایه مواد کربنی قابلیت طراحی دارند، گفت: هدف ما ابتدا طراحی این نوع مواد و ارتقاء عملکرد سلول های خورشیدی پلیمری است و بعد تهیه مواد لازم برای ساخت سلول های خورشیدی پایه پلیمری در داخل کشور است.
این استادیار شیمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت: بازده سلول های خورشیدی پایه پلیمری در حال حاضر به حدود ۱۰ درصد رسیده است که هنوز فاصله قابل توجهی با سلول های خورشیدی سیلیکونی دارند.
ناجی خاطرنشان کرد که کارهای تحقیقاتی محققان گروه شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اکنون بر ارتقاء عملکرد سلول های خورشیدی پایه پلیمری که اکنون در جهان به عنوان نسل جدیدی از سلول های خورشیدی بر آنها کار می شود، قرار دارد.
فعالیت های پژوهشی دکتر لیلا ناجی که در سال ۹۵ به عنوان مخترع برتر دانشگاه امیرکبیر معرفی شد، عمدتا در زمینه های پلیمرهای فعال الکتریکی، ماهیچه های مصنوعی پلیمری، سلول های خورشیدی پلیمری، باتری های پلیمری، پیل های سوختی مبادله کننده پرتون متمرکز است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *