سیستم رنگی هوشمند برای تغییر رنگ سطوح

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، نعیمه شیراکبری با اشاره به جزئیات اجرای این تحقیقات گفت: در این پروژه تحقیقاتی که تحت سرپرستی دکتر غفاریان انجام شد، موفق به تولید سیستم های هوشمند رنگی با استفاده از نانو فوم های فوتونیک کریستال الکتریک فعال شدیم.

وی با تاکید بر اینکه در این مطالعات سیستم های هوشمند رنگی تولید شده است، خاطرنشان کرد: این سیستم از نظر ساختار شیمیایی فاقد مواد رنگزا هستند و رنگ آن ها منشا فیزیکی داشته و وابسته به ساختار آن هاست.

مجری طرح تغییر رنگ سطوح استفاده از این سیستم را وابسته به ولتاژ الکتریکی دانست و یادآور شد: با اعمال ولتاژ الکتریکی، ضریب شکست ساختار تغییر کرده و وابسته به آن طول موج مشخصی از نور از سیستم منعکس شده و وابسته به آن رنگ ساختار تعیین می شود.

به گفته این محقق با افزایش ولتاژ اعمال شده، رنگ ساختار از سمت آبی به سمت قرمز حرکت می کند.

وی دلیل ایجاد رنگ در این سیستم را حضور نانو فوم های فتونیک کریستال دانست و خاطر نشان کرد: فتونیک کریستال ها دارای ساختارهایی هستند که ذرات به صورت دوره ای در آن تکرار شده اند و هر چه فاصله این ذرات از یکدیگر و همچنین اختلاف ضریب شکست اجزای تشکیل دهنده ساختار بیشتر باشد، طول موج نور انعکاسی از آن به سمت طول موج های بالاتر حرکت کرده و طول موج‌های منعکس شده رنگ ساختار را حاصل می کند.

شیراکبری این سیستم رنگی را قابل استفاده در صنایع خودرو سازی و نظامی به منظور استتار دانست.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *