پلیمرها بیابان را جنگل می کنند

دانشمندان روسیه ثابت کردند که گیاهان مفید را می توان در بیابان پرورش424060.TIF داد. در این روش جدید می توان آب را در گیاه نگه داشته و در صورت لزوم از آنها در مقابل سرما حفاظت کرد.

در این روش برای مناطق بیابانی پلیمر ویژه ‘کریوژل’ (ساختار قالبی بسیار متخلخل) را طراحی کردند که با افزودن به خاک و یا شن از درختان، بوته ها و علف ها در مقابل از دست دادن رطوبت دفاع خواهد کرد.

طراحی این روش از متخصصان انستیتوی شیمی نفت شعبه سیبری آکادمی علوم روسیه در شهر ‘تومسک’ – مرکز بزرگ علمی در سیبری غربی- است که تأثیر آن بر نهال های کاشته شده در بیابان ‘گوبی’ در مغولستان و چین آزمایش شده است.

نهال های درختان برگ سوزنی که دو سال پیش در خاک شنی کاشته شدند که حاوی ‘کریوژل’ بود تا یک و نیم متر رشد کردند. در مقایسه با گیاهان دیگر آنها سبز هستند.

ماریا فوفایوا، محقق انستیتوی شیمی نفت منطقه سیبری ،گفت: اگر نهال ها در همان دوره زمانی بدون افزودن ‘کریوژل’ به خاک کاشته می شدند می مردند. در بیابان ‘گوبی’ بر شن برهنه حاوی ‘کریوژل’ شبدر و دیگر گیاهان مفید رشد کردند.
ماده ساخته شده موثرتر از کریوژل های نسل گذشته است.
امتیاز ‘ کریوژل’کنونی این است که حاوی ‘ فاز گازی’ است که بطور مستقیم بر رژیم رطوبت و گرما تأثیر می گذارد. هر چه گاز در مایع بیشتر باشد تأثیر آن بیشتر است.
پروفسور ولادیمیر مانژای یکی از طراحان این ماده گفت: خصوصیت گازی بطور مستقیم در محلول پلیمری صورت می گیرد که در نتیجه کفی ایجاد می شود که از ذرات ریز جدا از هم تشکیل شده است. بعدا آن را منجمد می کنند و در صورت نیاز آب می کنند.به لحاظ خصوصیت حفظ گرما، گیاهان در نقاط سردسیر بخوبی رشد خواهند کرد.این نکته به ویژه برای مناطقی که شبها سرد است و یا مناطق کوهستانی و نواحی سردسیر مهم است.
تأثیر ‘کریوژل’ به عنوان ‘ پتو’یی گرم در ‘چیتا’ در سیبری شرقی آزمایش شد.
در چیتا، زمستان ها سرد و برف کم است و خاک یخ می زند.
لوبوف آلتونینا رئیس انستیتوی شیمی نفت گفت: ‘آب حاوی کف ‘کریوژل’ حتی در دمای منهای ۴۰ درجه مثل یک مایع عادی عمل می کند. اگر گیاه را در چنین ‘کریوژلی’ بکارند این محلول مثل پتویی گرم برای گیاه خواهد بود. ریشه ها بشکل بهتری گرما و سرما را نگه می دارند که به معنای رشد گیاه است.

کریوژل تأثیر جانبی ندارد و میکرو فلور خاک را از بین نمی برد.

پس از کاشت بذر و یا نهال های جوان همراه آب و کود آن را به خاک اضافه می کنند. کارمندان انستیتو قصد دارند حیطه کاربرد کریوژل کف مانند را گسترش بدهد. اگر مواد گوناگونی به محلول اختراع شده دانشمندان روسیه اضافه شود از آن می توان به عنوان کود شیمیایی نیز استفاده کرد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *