نمایشگاه k را بیشتر بشناسیم/ همه آن‌چه باید درباره بزرگترین نمایشگاه پتروشیمی جهان بدانیم

K exhibitionوقتی از نمایشگاه Kصحبت می‌کنیم از بزرگترین نمایشگاه صنعت پلاستیک و لاستیک جهان حرف می‌زنیم که هر سه سال یک بار در مرکز نمایشگاهی شهر دوسلدرف آلمان برگزار می‌شود. این نمایشگاه بزرگترین گردهمایی مهم‌ترین تامین کنندگان پلاستیک و ماشین آلات لاستیک، مواد اولیه و کمکی، محصولات نیمه تمام شده، قطعات فنی و تقویت محصولات پلاستیکی است. قطعا می‌توان گفت که نمایشگاه پلاستیک و لاستیک K یک فرصت ایده آل برای نمایش محصولات و ابداعات و ارتباط با صاحبان این صنعت است.
چه کسانی در K شرکت می‌کنند؟
به ‌طورکلی سه گروه عمده که در بازار جهانی پلاستیک و لاستیک فعالیت دارند در این نمایشگاه شرکت می‌کنند: گروه اول تولیدکنندگان شاخص مواد اولیه که در بازار مواد اولیه در گروه تولیدکنندگان تأثیرگذار بوده و نقش پیشرو در این بازار ایفا می‌کنند. گروه دوم شرکتهای پالایشگر مواد اولیه و گروه سوم شرکت‌های فعال در حوزه تولید ماشین‌آلات. این سه گروه اصلی با شرکت در نمایشگاه K می‌توانند آخرین پیشرفتهای فنی، تولید‌کنندگان موجود در صنعت، روش‌های فعلی تولید، ساخت و پرداخت و همچنین چشم‌اندازی هرچه شفاف‌تر از این حوزه خاص را معرفی کنند.
چه محصولاتی در K ارائه می‌شود؟
در نمایشگاه K دوسلدورف محصولاتی همچون انواع چسب، ماشین آلات قالب ریزی و پرس، خطوط اکستروژن، کف، جرنلترس، ماشین‌های قالب گیری تزریق، وسایل اندازه گیری، افزودنی‌های پلاستیک، قالب ریزی و سازه های پلاستیکی، قطعات پلاستیکی، محصولات پلاستیکی، تجهیزات بازیافت پلاستیک، ابزارهای پلاستیکی، پلاستیک، مواد پلاستیک، ماشین آلات پردازش پلاستیک، لاستیک، الیاف مصنوعی، الیاف مصنوعی و دستگاههای جوش در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
این نمایشگاه با رویکردی مبتنی بر نوآوری پایدار خدمات متعددی را به فعالان این حوزه ارائه می‌دهد. علاوه بر ویژگی‌های اشاره‌شده در بالا، تعامل نزدیک و هماهنگی برگزارکنندگان این نمایشگاه با صنایع و انجمن‌های مختلف و برنامه‌ریزی‌های دقیق نمایشگاهی، استقلال کامل در تمامی تصمیم‌گیری‌ها و تدوین استراتژی‌های لازم برای تک‌تک نمایشگاه‌ها، خطرپذیری و خود‌گردانی در خصوص مباحث مالی، پوشش ۱۰۵ کشور از طریق ۶۵ نمایندگی فعال و پوشش کامل بخش‌های صنعت پلاستیک و لاستیک و حضور تمامی شرکت‌های موفق، این نمایشگاه را در انطباق کامل با بازارها و چالش‌های آینده قرار می‌دهد. همچنین این نمایشگاه فرصت تبادل اطلاعات بین طراحان و سازندگان در بخش‌های مختلف صنعت همچون خودروسازی، مهندسی الکترونیک، بخش نظامی، کالاهای مصرفی و فن آوری پزشکی را ایجاد می‌کند.
گروه‌های هدف K کدام هستند؟
گروه‌های هدف نمایشگاه پلاستیک دوسلدورف شامل سازندگان محصولات پلاستیکی و لاستیکی، تولیدات لاستیکی و روشهای تولید، بسته بندی و توزیع، صنایع ساختمانی و سازه، معماری و طراحی داخلی، خودروسازی، هوانوردی و هوافضا، مهندسی برق/الکترونیک، ماشین آلات و کارخانجات تولیدی، کشاورزی، فن آوری پزشکی/مکانیک/ اپتیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فن آوری های انرژی / فتوولتائیک،‌ لوازم ورزشی/سرگرمی و صنایع شیمیایی هستند.
تمرکز اصلی K کجاست ؟
حوزه‌های تمرکز نمایشگاه پلاستیک آلمان شامل موارد زیر می‌شود:
۱-مواد اولیه و تجهیزات جانبی: موادی برای آینده
در نمایشگاه پلاستیک و لاستیک دوسلدورف توجه خاصی به آخرین تحولات در پژوهش های پلیمری شده است. در حقیقت توجه به بهبود بهره وری منابع، مواد اولیه و کمکی منجر به ایجاد توازن بین منافع اقتصادی و زیست محیطی خواهد شد. به یاد داشته باشید هدف نهایی تنها بهینه سازی استانداردهای مواد پلاستیکی نیست، بلکه رسیدن به پلیمرهایی با کاربردهای پزشکی، اُپتیکی، برق و یا بیولوژیکی نیز مطلوب و ضروری است.
۲- محصولات نیمه تمام شده، قطعات فنی، پلاستیک های تقویت شده: دسترسی به بازارهای در حال رشد
در نمایشگاه پلاستیک آلمان، شما با بازارهای مصرفی با پتانسیلهای رشد بالا از سراسر جهان روبرو خواهید گشت. بازارهایی که بیش ازهمه چیز بر محصولات پلاستیکی و لاستیکی با کاربردهایی در زمینه صرفه جویی در انرژی و حفظ محیط زیست که پاسخگو به نیازهای آینده باشد، تکیه خواهند داشت.
۳- ماشین آلات و تجهیزات: برای اولین بار در جهان
نمایشگاه پلاستیک و لاستیک به شما جایگاهی حرفه ای و کامل ارائه می نماید. در واقع محصولات پیشرفته برای کارشناسان بین‌المللی، صاحب نظران و تصمیم گیرندگان این صنعت در معرض نمایش قرار می‌گیرد.
این نمایشگاه همواره بر روی سطح بازار جهانی اثر گذار است چرا که همواره غرفه گذاران در نمایشگاه K (نمایشگاه پلاستیک و لاستیک دوسلدرف آلمان) تازه ترین دستاوردهای خود را در آن به نمایش می گذارند و طبیعی است که انتظار دارند این نوآوری ها به بهترین شکل ممکن در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گیرد. مراجعه کنندگان این دوره نمایشگاه می توانند از امکانات جدیدی که برای دستیابی به جزییات موضوع های تخصصی بر روی سایت دایمی این نمایشگاه در نظر گرفته شده است، بهره مند شوند.

سازماندهی K چگونه است ؟
با نگاه به تجربه عملیاتی شرکت برگزارکننده این نمایشگاه و مشاهده نتایج حاصل از هریک از نمایشگاه‌های شاخص برپاشده در یک دهه اخیر یعنی از K 2010 و K 2013 می‌‌توان ویژگی‌های اشاره‌شده در بالا را به‌طور دقیق بررسی کرد و نتایج حاصل از این دریافت‌ها را به‌عنوان راهکاری برای نیل به موفقیت در اجرای نمایشگاه‌های بین‌المللی در ایران به اجرا گذاشت.
در دوره های قبلی نمایشگاه K تعداد نفرات بازدیدکننده بالغ بر ۲۰۰,۰۰۰ نفر بوده‌ است. سؤالی که در اینجا به ذهن می‌رسد نحوه ارائه خدمات جانبی سوای اهداف تجاری، به بازدیدکنندگان است. برای تأمین نیاز‌های جانبی بازدید‌کنندگان، گروهی مشتمل بر ۳۰,۰۰۰ نفر به کار گرفته شدند که به ‌طور فعال در طول دوره برپایی نمایشگاه به فعالیت و خدمت‌رسانی به شرکت‌کنندگان پرداختند. در دوره قبلی آسیا با بیش از ۳۰۰۰۰ بازدیدکننده بیشترین سهم را در بین بازدیدکنندگان نمایشگاه داشته و در این میان هند با بیش ۱۱۰۰۰ متخصص اعزامی به این نمایشگاه بزرگ‌ترین سهم را در میان کشورهای آسیایی داشته است.
در نظرسنجی‌های انجام ‌شده از شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه، ۸۶ درصد گفته اند که به علت حضور در این نمایشگاه به موفقیت‌های تجاری دست‌ یافته‌اند.
نکته درخور توجه در نظرسنجی‌ها، نظرات مشابهی است که هر دو طرف حاضر در این نمایشگاه نسبت به هم اعلام کرده‌اند. غرفه‌داران به میزان ۹۳ درصد از مهارت‌های تخصصی بازدید‌کنندگان اعلام رضایت کرده‌اند و در آن ‌سو ۹۶ درصد از بازدیدکنندگان ضمن اعلام رضایت از بازدید از غرفه ‌ها اذعان داشته‌اند که تمامی اهداف آن‌ها از بازدید‌های انجام‌شده محقق شده است.

نوآوری‌های K چیست؟

اما نکته‌ای که نباید مورد غفلت واقع شود نوآوری‌های انجام‌شده توسط متولیان و برگزارکنندگان این نمایشگاه است. یکی از این ابداعات پخش فیلمی در پایان مراسم نمایشگاه است که نقش و اهمیت صنعت پلاستیک را در آینده نه ‌چندان دور در ابعاد مختلف از جمله زندگی روزمره افراد مورد تأکید قرار می‌‌دهد و با ترسیم ضمنی نقشه راهی برای آینده این صنعت به مدد هنر و این قبیل ابزار‌ها، جرقه‌ای در ذهن نوآوران برای دنبال کردن نیاز‌های جدید مشتریان ایجاد می‌کند.
برگزاری میزگردهای روزانه با حضور دانشمندان عالی‌رتبه درباره چشم‌اندازهای پیش‌رو در سالن‌های خاص و در زمان‌های مشخص و به‌صورت چندرسانه‌ای از دیگر اقداماتی است که در جهت ارتقای کیفیت نمایشگاه و همچنین سطح تبلیغات نمایشگاه به‌خوبی عمل می‌کند.
تعیین رویکردهای کلی برای نمایشگاه و تأکید ویژه بر روی موضوعات صرفه‌جویی در انرژی و حفاظت از منابع نیز از جمله اقداماتی است که در مجموعه نمایشگاه‌های k به چشم می‌خورد و در این حوزه‌ها چشم‌انداز خوبی در انتظار صنعت پلاستیک خواهد بود. معرفی و ایجاد فرصت‌های شغلی با اختصاص یک روز از میزگردها به نسل جوان تحت عنوان «ملاقات با جوانان» نیز از کارکردهای دیگر این نمایشگاه است.
هدف از این بحث‌ها، آشنا کردن و علاقه‌مند کردن جوانان با فرصت‌های شغلی موجود در صنعت لاستیک و پلاستیک است. متخصصین این حوزه، اطلاعات موجود درباره دوره‌های کارآموزی، کارآفرینی و فرصت‌های پیش رو را به همراه تحلیلی از وضعیت بازار کار در این حوزه را در اختیار جوانان قرار می‌دهد.
نمایشگاه K 2016
همان‌طور که در ابتدای بحث مطرح شد، نمایشگاه کِی هر سه سال یک‌بار برگزار می‌شود اما نکته‌ای که پیش از برگزاری این نمایشگاه درخور توجه است فاصله زمانی بین دو نمایشگاه است. در این فاصله زمانی سه‌ساله اقدامات اساسی و مهمی برای شناسایی شرکت‌کنندگان و نوع فعالیت آن‌ها صورت می‌گیرد و از سوی دیگر زمان کافی و قابل‌توجهی برای متقاضیان باقی می‌گذارد تا برنامه‌ریزی و زمان‌بندی منسجمی برای شرکت در این نمایشگاه داشته باشند.
با مشاهده صفحه اصلی وب گاه این نمایشگاه، زمان‌سنجی که در این صفحه قرار داده شده است و شمارش معکوس شروع K 2016 را نشان می‌دهد، موید نقش و اهمیت زمان برای برگزارکنندگان این نمایشگاه است. با نگاه به روند رو به رشد بازدیدکنندگان نمایشگاه K در دو دوره گذشته و همچنین نظرسنجی‌های صورت گرفته از شرکت‌کنندگان و نتایج مطلوب و حداکثری آنها، انتظار تداوم موفقیت این نمایشگاه در سال ۲۰۱۶ دور از ذهن نیست.
بررسی موشکافانه و دقیق اقدامات انجام‌شده توسط مجریان، دقت در زمان‌بندی و برنامه‌ریزی منسجم توسط آنان و همچنین توجه به ابعاد مختلف خدمات و تسهیلات ارائه‌شده که صرفا محدود به مکان نمایشگاه نیست همگی مانند نقشه راه و خطوط کلی در جهت نیل به موفقیت یک نمایشگاه بین‌المللی عمل کرده و تداوم اعتبار و اثرگذاری آن را در سطح بین‌المللی تضمین خواهد کرد.
در نمایشگاه K 2013 کشورهای آمریکا، آلمان، ایتالیا، اتریش و سوییس مانند گذشته حضور بسیار پر رنگی داشتند و در کنار این کشورها حضور تولیدکنندگان آسیایی نیز در مقایسه با نمایشگاه K 2010 افزایش‌ یافته بود.
در دوره قبلی حدود ۲۱۸۰۰۰ تاجر بازدیدکننده از بیش از ۱۲۰ کشور در این نمایشگاه شرکت کردند. و حدود ۵۸ درصد(حدود ۱۲۶ هزار نفر) از شرکت کنندگان معتبر از کشورهای خارجی حضور پیدا کردند.
به خصوص در قسمت شرکت کنندگان خارجی در نمایشگاه k2013 علاقه مندی به سرمایه گذاری بسیار زیاد بود و از هر ۲ نفر از شرکت کنندگان یکی با تصمیم به خرید محصول خاصی به دوسلدورف آمده بود.
نزدیک به نیمی از تمام شرکت کنندگان از کشورهای دیگر و حتی از آنگولا، بورکینافاسو، جزایر فالکلند ،یمن، جمهوری مالاوی، نپال، نیوکلدونیا،‌عمان، پرو و ترکمنستان در دوسلدورف حضور یافتند. تعداد شرکت کنندگان از آسیا جمعی بزرگی از بازدید کنندگان را تشکیل می داد. حدود ۳۰۰۰۰ شرکت حرفه ای از جنوب شرق و آسیای میانه و خاور نزدیک و خاورمیانه به دوسلدورف آمده بودند. مهمانانی از هند گروه عظیمی را تشکیل می‌دادند و تعداد بازدیدکنندگان از چین، ‌اندونزی،‌ ایران، ژاپن و تایوان به طور قابل توجهی افزایش یافته بود.
افزایش قابل توجهی در تعداد بازدید کنندگان آمریکای شمالی نیز به چشم می خورد: در حدود ۸۱۰۰ شرکت کننده از ایالات متحده آمریکا و کانادا ثبت نام کرده بودند که نسبت به سال ۲۰۱۰ حدود ۱۳۰۰ شرکت کننده افزایش یافته بود. ۱۱۰۰۰ شرکت کننده حرفه ای از آمریکای لاتین بودند که نسبت به سال ۲۰۱۰ بیشتر شده بود.
نمایشگاه تجاری K بهترین مکان برای نمایش نوآوری‌های صنعت لاستیک و پلاستیک و از نظر ویژگی های کمی و کیفی رویدادی بی همتا در جهان است. در سال ۲۰۱۶، این نمایشگاه دوباره بزرگترین رویداد صنعتی و نقطه شروعی برای تصمیم گیری های مهم در مورد محصولات و فرایندهای صنعت لاستیک و پلاستیک در دوسلدورف خواهد بود.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *