ساخت کامپوزیت ترکیبی از رزین بیواپوکسی الیاف کربن و کتان در سقف خودرو

carساخت کامپوزیت ترکیبی ار رزین بیولپوکسی، الیاف کربن و کتان با استفاده از ماده Biotex Flax تولیدی شرکت Composite Evolution برای سقف خودرو تحت پروژه ای با عنوان CARBIO انجام شده است. این کامپوزیت، سازه هائی با وزن و هزینه کمتر دارند و سختی و لرزش انها بهبود یافته است.

بهبود کامپوزیت ها اپوکسی-الیاف کربن جهت کاهش وزن، چالشی در صنایع خودروسازی است. الیاف کتان در مقایسه با الیاف کربن تجدیدپذیر است، قیمت کمتری دارد و لرزش را بسیار خوب کاهش می دهد. از سوی دیگر رزین های بیواپوکسی بر پایه مایع پوسته بادام زمینی ( CNSL: Cashew Nut Shell Liqiud) در مقایسه با اپوکسی های سنتزی، چقرمگی، دمپینگ و دوام بیشتری دارد.

بنابراین با ایجاد ساختاریمرکب از بیواپوکسی و کتان می توان به خواص مذکور دست یافت. این محصول در مقایسه با الیاف مربن، سفتی خمشی برابر ۱۵ درصد قیمت کمتر، ۷ درصد وزن کمتر و ۵۸ درصد لرزهگیری بیشتر دارد. بخشی از هزینه های پروژه CARBIO توسط Innovate UK تامین میشود و شرکت های دیگری شامل KS, SHD Composite MaterialsComposites Evolution, Jaguar Land Rover, Delta Motorsport و دانشگاه Cranfield نیز در آن مشارکت دارند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *