استفاده از مواد زیستی نوین به عنوان جایگزین عایق‌های صدا و ارتعاش در خطوط ریلی

600600p1135EDNmain33استفاده از مواد پلاستیکی دوست‌‌دار محیط زیست در سامانه‌های کشسان ریلی مورد توجه سازمان تحقیقات غذایی و مواد زیستی واقع در کشور هلند قرار گرفته است. بسپارهایی که هم‌اکنون در این سامانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند اغلب برپایه ایزوسیانات می‌باشند که در هنکام استفاده از آن باید بدقت موارد ایمنی را رعایت کرد.

هدف پروژه مشترک این سامان که با همکاری شرکت‌های edilon، sedra و Croda در حال انجام است، توسعه رزین‌های نوین برپایه منابع زیستی بوده که پس از پخت در مدت کوتاهی به یک ماده کشسان تبدیل گردد. از این مواد زیستی می‌توان تحت عنوان کاهنده صدا و لرزش در سامانه‌های ریلی بهره برداری کرد. هم‌اکنون محققان در حال بررسی مواد شیمیایی مختلفی برای این منظور هستند. از خواص مورد نیاز ماده زیستی می‌توان به حساسیت کم به رطوبت حین فرایندسازی و زمان چرخه کوتاه پخت اشاره کرد. علاوه بر این، این ماده باید از خواص مکانیکی قابل قبولی برخوردار بوده و چسبندگی مناسبی به سطوح فلزی و سیمانی داشته باشد.

این پروژه بخشی از یک پروژه تحقیقاتی بزرگ‌تر تحت عنوان “مواد کارای برپایه زیستی (BPM)” می‌باشد. هدف پروژه BPM توسعه مواد با کیفیت بالا بوده که از منابع زیستی تهیه شده‌اند. این پژوهش عمدتا بر روی دو نوع بسپار متمرکز می‌باشد: نوع اول شامل بسپارهایی بوده که توسط گیاهان تولید شده و نوع دوم شامل بسپارهایی است که استخوان‌بندی اصلی زنجیره آن توسط فناوری‌های زیستی تولید شده است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *