روشی جدید برای بازیافت الیاف کربن از کامپوزیت ها

georgia-tech-recycle-carbon-fiber به گزارش myChem محققان دانشگاه جورجیا تک موفق به تدوین روشی مناسب برای بازیافت نزدیک به ۱۰۰٪ مواد مربوط کامپوزیت های گرماسخت حاوی الیاف کربن شدند. در این فرآیند کامپوزیت در محیط الکلی خیس می شود تا اپوکسی موجود در کامپوزیت که برای شکل دهی و چسباندن الیاف کربن شده به آرامی در الکل حل شود و امکان جداسازی الیاف کربن و اپوکسی و استفاده آنها در کاربردهای جدید میسر شود.
کای یو، یکی از محققان دوره فوق دکتری این دانشگاه و استاد دانشگاه کلورادو دنور اعلام کرد: با استفاده از این روش میتوان کاربردهای صنعتی را بدون واسطه و با هزینه های اقتصادی کم و سازگار با محیط زیست فراهم کرد.
جری چی دانشمند دانشگاه جورجیا تک بیان کرد : الیاف کربن مرسوم مورد استفاده از گذشته مشکلات متعددی را در زمینه بازیافت فراهم کرده اند. از آنجایی که بستر پلیمری در کامپوزیت معمولا مانند لاستیک شبکه ای شده، امکان ذوب کردن آسان و جداسازی آن وجود ندارد. بنابراین عاری کردن کامپوزیت از پلیمر برای بدست آوردن الیاف کربن که در فرآیند بازیافت ارزش بیشتری دارد کار آسانی نیست.
تمرکز تحقیقات این گروه از دانشمندان دانشگاه جورجیا تک بر جداسازی الیاف کربن از کامپوزیتی است که از نوع خاصی از اپوکسی با نام رزین اپوکسی‪”‬ وی تری مر‪”‬ برای شکل دهی الیاف استفاده شده است.
این نوع رزین اپوکسی دارای پیوندهای دینامیکی است که می توانند در شرایط خاص ساختار خود را بدون تغییر در شکل کلی شبکه جایگزین شوند. با قرار دادن کامپوزیت درون الکل مولکول های کوچک آن در واکنش های جایگزینی شرکت کرده و باعث انحلال موثر اپوکسی وی تری مر می شوند. ‬‬
طبق اظهارات محققان روش جدید امکان کاهش هزاران تن الیاف کربنی را دارند که سالانه در امریکا و اروپا به ضایعات تبدیل می شوند. این فرآیند بسیار آسان بوده و به راحتی قابلیت کنترل و انجام است و می توان آن را در مقیاس بزرگ پیاده سازی کرد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *