بزرگترین نمایشگاه پلاستیک و لاستیک دنیا امروز در دوسلدورف آغاز به کار کرد/ آمار تولید و مصرف پلیمرها در دنیا چه قدر است؟

600600p1135ednmainde7dbaa3-28b9-4304-a516-6951c0c8d826-minبیش از ۳۱۰۰ کسب و کار در حوزه‌ی صنعت لاستیک و پلاستیک مجددا محصولات جدید، فرآیندها و راه حل‌های موثر خود را از امروز و در شهر دوسلدورف آلمان در معرض دید دهها هزار بازدیدکننده موثر قرار می دهند.

از سال ۱۹۵۲، نمایشگاه K در دوسلدورف شواهد ملموسی از موفقیت‌های صنعت لاستیک و پلاستیک را ارایه داده است. در این هفت دهه و هر سه سال یکبار، این رویداد مروری کلی از پیشرفت‌های فناوری را در معرض دید متخصصان قرار داده است. هیچ نمایشگاه دیگری وجود ندارد که بتواند در یک قاب دستاورهایی از مهندسی پلیمر، مواد، ماشین آلات، فرآیند و مهندسی قالب را در چنین وسعت و عمقی نشان دهد. نسخه‌ی بیستم نمایشگاه K در سال ۲۰۱۶ نیز چنین است و معیاری جامع و جهت‌گیرانه به کسانی که می‌خواهند مروری بر صنعت فرآیندی لاستیک و پلاستیک داشته باشند نشان می‌دهد.

نرخ رشد بسیار زیاد مصرف لاستیک و پلاستیک به عنوان یک محصول تولیدی دلیلی بر موفقیت جهانی این صنعت است. بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۵ این متوسط نرخ رشد سالیانه ۵/۸ درصد در حال افزایش بوده است. اگرچه این رشد از منطقه به منطقه متفاوت بوده و با توجه به نوع محصول و کاربرد متغیر بوده است.

آسیا، بزرگترین تولیدکننده‌ی جهانی پلاستیک‌ها

در سال ۲۰۱۵ انجمن فناوران پلاستیک اروپا، PlasticsEurope، حجم تولید جهانی بسپارها را ۳۲۲ میلیون تن اعلام کرد. از این مقدار ۲۷۰ میلیون تن مربوط به تولید مواد بسپاری است که در تولید پلاستیک‌ها مورد اسفاده قرار می‌گیرد. حدود ۵۰ میلیون تن باقی مانده مربوط به تولیدات پوشش، چسب، عوامل پراکنش، رنگ و لاک‌ها می‌باشد.

تحلیل‌ها در مورد تولید همزمان لاستیک‌ها که توسط گروه مطالعاتی بین المللی لاستیک‌ها (IRSG) صورت گرفته است، تولیدات و مصرف آن را ۲۹ میلیون تن اعلام کرده که ۱۲ میلیون آن مربوط به لاستیک طبیعی و ۱۷ میلیون تن آن مربوط به لاستیک‌های سنتزی بوده است.

در اواخر سل ۲۰۱۵ پایگاه ظرفیت داده KI ظرفیت جهانی تولید بسپارهای گرمانرم (Thermoplastic) را ۳۰۵ میلیون تن اعلام کرد. این بسپارهای گرمانرم بزرگترین و مهم ترین بخش صنعت محصولات بسپاری را به خود اختصاص می‌دهند.

رشد عظیم اقتصادی چین و بسیاری از کشورهای دیگر جنوب شرقی آسیا، منطقه‌ی آسیا اقیانوسیه را به یکی از بزرگترین مناطق از نظر پیشرفت اقتصادی تبدیل کرده است. این مساله پیامدی مثبت برای صنعت جهانی پلاستیک‌ها محسوب می‌شود.

آسیا مصرف ۴۹ درصد از کل محصولات ساخته شده در دنیا را به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۱۵ بیش از ۴۰ درصد ماشین آلات فرآیندی پلاستیک‌ها که در تمامی دنیا مصرف می‌شود از آسیا تامین شده است. امروزه چین به مهم ترین ملیت مربوط به تمام بخش‌های بسپاری محسوب شده چراکه ۲۸ درصد از تولیدات بسپاری دنیا و ۳۳ درصد از تولیدات ماشین آلات بسپاری مربوط به این کشور می‌باشد.

توسعه‌ی بسیار زیاد ظرفیت بسپارش در منطقه آسیا اقیانوسیه و خاور میانه باعث ایجاد تغییرات اساسی در آمار صنعت شده است. این افزایش ظرفیت در مورد کشورها و نواحی مختلف بدین صورت است: چین ۲۸ درصد افزایش، ژاپن ۴ درصد افزایش، سایر ملیت‌های آسیا ۱۷ درصد. بدین ترتیب این منطقه موجب افزایش ۴۹ درصدی ظرفیت شده است. اروپا افزایش ظرفیتی ۱۸ درصدی و آمریکا ۱۹ درصدی داشته است. بر اساس آمارهای اعلام شده توسط PlasticEurope آفریقا و خاور میانه ۷ درصد، آمریکای لاتین ۴ درصد و سایر کشورهای CIS، ۳ درصد افزایش ظرفیت داشته اند.

کشور آلمان پیشرو در ارایه فناوری و چین پیشرو در بازار ماشین آلات

در سال ۲۰۱۵ ارزش کل ماشین آلات لاستیک و پلاستیک تولید شده بالغ بر ۳۴ میلیون یورو بود. این در حالی است که این عدد در سال ۲۰۱۴ نزدیک ۵/۳۲ میلیون یورو بود. تولید کنندگان ماشین آلات پلاستیک اروپا ۴۰ درصد این تولیدات را به خود اختصاص داده‌اند. ارزش این ۴۰ درصد تولیدات ۱۳ میلیون یورو بود. طبق اطلاعات منتشر شده از Euromap اغلب این تولیدکنندگان از شرکت‌هایی موجود در کشورهای فرانسه، آلمان، انگلستان، ایتالیا، لوکزامبورگ، اسپانیا، سوییس و ترکیه بوده اند. طبق پیش بینی انجام شده توسط Euromap در سال ۲۰۱۶ انتظار رشد ۳ درصدی این ماشین آلات تا مبلغ ۳۵ میلیون یورو وجود دارد. ۲ درصد این تولیدات توسط تولیدکنندگان اروپایی رقم خواهد خورد و ارزش آن ۱۴ میلیون یورو خواهد بود.

در سال ۲۰۱۵ چین تنها کشوری بود که توانست به تنهایی ۳۲/۵ درصد این تولیدات را به خود اختصاص دهد. پس از چین کشور آلمان با ۲۰/۷ درصد، سپس ایتالیا ۷/۸ درصد و در نهایت آمریکا با ۲/۷ درصد بالاترین درصد تولیدات را داشتند. تولیدکنندگان آلمانی ماشین آلات در بازار جهانی نیز پیشرو هستند چراکه ۲۲ درصد از تولیدات خود را صادر می‌کنند. این درصد برای چین ۱۵، برای ژاپن و ایتالیا مجموعا ۹ و برای آمریکا ۶ درصد می‌باشد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *