تشکیل پنل‌های تخصصی با هدف توسعه فناوری‌های مواد پیشرفته

تشکیل پنل‌های تخصصی با هدف توسعه فناوری‌های مواد پیشرفتهامیر غفاری درباره فعالیت‌های کارگروه فناوری و نوآوری ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته اظهار کرد: اولویت نخست این کارگروه حمایت از توسعه فناوری و نوآوری به خصوص شرکت‌های دانش بنیان این حوزه بوده و البته برنامه‌هایی متناسب با گروه‌های تحقیقاتی و شرکت‌های غیر دانش بنیان نیز وجود دارد.

مدیر کارگروه فناوری و نوآوری ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته درباره پنل‌هایی که تا کنون در کارگروه تشکیل شده است، گفت: فناوری تولید افزایشی Additive Manufacturing، بازیافت ضایعات قطعات الکتریکی و الکترونیکی، بازیافت پسماند حاصل از فرآوری مواد معدنی، آلومینیوم، سرامیک‌های ساختاری، فناوری سطح، کاتالیست‌های صنعتی، کربن و کامپوزیت عناوین پنل‌هایی است که تا کنون درون این کارگروه تشکیل شده است.

غفاری تصریح کرد: البته با گذشت زمان تعداد این پنل‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ زیرا به تعداد مواد موجود و روش‌های ساخت می‌توان پنل تعریف کرد، اما به شرطی که مساله مرتبطی در داخل کشور برای آن وجود داشته باشد و از اولویت برخوردار باشد.

گفته وی، پنل‌های تخصصی موضوعی به منظور توسعه فناوری‌های مواد پیشرفته با هدف استفاده از افراد متخصص و دارای سابقه کار حرفه‌ای و صنعتی به عنوان مدیر و راهبر پنل تشکیل می‌شوند. در این پنل‌ها و در هر موضوع، فعالیتهایی همچون ترسیم درخت فناوری، شناسایی بازیگران اصلی آن شامل فناوران، تولیدکنندگان و متقاضیان صنعتی، برگزاری جلسات همفکری با حضور فعالان بخش صنعت، شرکت‌ها، پژوهش و متولیان دولتی، اولویت‌بندی نیازها و چالش‌های توسعه صنعتی و اقتصاد دانش‌بنیان در هر بخش و تعریف پروژه‌های توسعه دانش فنی و حمایت از آن با تعامل مستقیم فناور و متقاضی صنعتی انجام می‌شود.

بر اساس این گزارش، هدف اصلی این کارگروه حمایت از توسعه و تجاری‌سازی فناوری در حوزه مواد و ساخت پیشرفته است، همچنین این کارگروه توسعه کمی و کیفی شرکت‌های خصوصی به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه مواد و ساخت پیشرفته را به عنوان راهبردی محوری مد نظر دارد، در این کارگروه از طرح‌های نوآورانه با سطح آمادگی فناورانه متوسط و بالا برای ورود به صنعت حمایت خواهد شد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *