با همکاری دانشگاه و صنعت گرید لوله کوپلیمر پروپیلن در کشور ساخته شد

پژوهشگر دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ارتقای دانش فنی و تولید گرید لوله رندوم کوپلیمر پروپیلن به منظور مصارف انتقال آب سرد و گرم شد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، مهندس ساسان طالب‌نژاد، دانشجوی سال دوم دکتری مهندسی پلیمر دانشکده مهندسی پلیمر دانشگاه امیرکبیر درباره طرح خود اظهار کرد: به منظور تولید گرید لوله رندوم در واحد پلی پروپیلن پتروشیمی شازند که تنها دارای یک لوپ راکتور است، تنها راه استفاده از سیستم کاتالیست – دنر داخلی – دنر خارجی مناسب است که ذاتاً قابلیت تولید پلیمر با توزیع نسبتا پهن را داراست.

وی افزود: همچنین، این سیستم کاتالیستی باید قادر باشد ۳.۸ تا ۴ درصد اتیلن را به صورت کاملا اتفاقی در زنجیره‌های پلی پروپیلن وارد کند تا ضربه‌پذیری محصول جهت قبولی در آزمون استاندارد ضربه‌پذیری کافی باشد.

این دانشجوی مهندسی پلیمر خاطرنشان کرد: در این زمینه تست‌های پلیمریزاسیون آزمایشگاهی و پایلوت نشان داد که بهترین کاتالیست در این زمینه کاتالیستی با مخلوطی از دنرهای داخلی فتالئاتی و ساکسیناتی و بهترین دنر خارجی، دنر سیلانی است.

طالب‌نژاد با بیان این‌که مدارک و مستندات ارائه شده در PDP واحد و با اتکا به تجربیات عملیاتی دانش فنی تولید گرید لوله رندوم کوپلیمر پروپیلن در بخش‌های پلیمریزاسیون و اکستروژن با افزودنی‌ها توسعه یافته است، تصریح کرد: میزان مصرف لوله‌های پلی پروپیلن رندوم در ایران سالانه حدود هفتاد هزار تن ارزیابی می‌شود که تماما توسط واردات تامین می‌شود.

وی با بیان این‌که مهمترین خواص مورفولوژیک گرید لوله رندوم شامل توزیع وزن مولکولی پهن، درصد اتیلن مناسب و توزیع کاملا اتفاقی اتیلن در زنجیره‌های پلی پروپیلن است، عنوان کرد: تا کنون هفت هزار تن از این گرید جدید تولید شده که با نمونه خارجی تولیدی بازل ۵۴۱۶ HOSTALEN PP بسیار نزدیک است.

به گفته این پژوهشگر، محصول تولید شده دارای گواهی FOOD CONTACT از شرکت انگلیسی PIRA، گواهی کنترل کیفی گذر از آزمون ۲۳۸۹ ASTM F از شرکت EXOVA، گواهی مرکز تحقیقات وزارت مسکن و شهرسازی ایران و تشویق‌نامه از لایسنسور تکنولوژی (بازل) به علت نوآوری در تولید است.

این طرح که توسط ساسان طالب‌نژاد به راهنمایی دکتر سعید پورمهدیان انجام شده با مالکیت شرکت پتروشیمی شازند (اراک) موفق به دریافت رتبه سوم پژوهش‌های توسعه‌یی در بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی شده است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *