خلاصی از دردسر ریختن «سس» با ابداع جدید دانشمندان!

با ابتکار تازه دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) در ساخت یک سطح جدید که از روانکاری بیشتر برای جریان سریع و راحت مواد از ظروف برخوردار است، دیگر نیازی به تکان دادن شدید شیشه سس برای بیرون آوردن محتویات آن نیست.

این محققان که شامل مهندسان مکانیک و نانو فناوری هستند، در چند ماه گذشته به ساخت پوشش غیرسمی «LiquiGlide» مشغول بوده‌اند که بسیار لیز بوده و موادی مانند سس کچاپ بر روی آن به راحتی سر می‌خورند.

این فناوری فقط به سس‌ها محدود نبوده، بلکه می‌توان این پوشش را بر روی انواع گوناگونی از سطوح پلاستیکی یا شیشه‌‌یی اعمال کرد.

LiquiGlide به دلیل ویژگی‌های خاص آن بسیار منحصربه‌فرد است. این پوشش نوعی مایع ساختار یافته با برخورداری سختی جامدات و همچنین روانی مایعات است؛ البته این دانشمندان از ارائه فرمول آن خودداری کرده‌، اما آن را کاملا غیر سمی خوانده‌اند.

این محققان اکنون علاقه‌مند به استفاده از این فناوری در ضد یخ یا جلوگیری از ایجاد لخته در خطوط نفت و گاز و همچنین کاربری‌های ضد رطوبت مثلا در شیشه‌های خودرو هستند.

این فناوری موفق به کسب جایگاه دوم در رقابت دانشگاه فناوری ماساچوست (MIT) شد. در ادامه می توانید فیلمی از بطری های حاوی این پوشش مشاهده نمایید.

[kaltura-widget uiconfid=”6719022″ entryid=”1_8rzycbwz” width=”400″ height=”360″ addpermission=”” editpermission=”” align=”center” /]  [kaltura-widget uiconfid=”6719022″ entryid=”1_11j9s681″ width=”400″ height=”360″ addpermission=”” editpermission=”” align=”center” /]

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *