ساخت قطعات اصلی 15 فروند هواپیمای فوق سبک در آذربایجان غربی

مدیر عامل شرکت صنایع هوایی آریا سبکبال از در دست ساخت بودن قطعات اصلی ۱۵ فروند هواپیمای فوق سبک جایروپلن در آذربایجان غربی خبر داد.

فرهاد گلزان با بیان اینکه هم اکنون قطعات اصلی ۱۵ فروند هواپیمای فوق سبک جایروپلن در این شرکت در دست ساخت است، افزود: بر اساس قرارداد منعقد شده عملیات ساخت این قطعات تا نیمه اول سال جاری به اتمام می رسد.

وی از جلوگیری از خروج ۱۹۵ هزار دلار ارز با ساخت قطعات هواپیمای “جایروپلن” طی سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: تا کنون قطعات اصلی ۱۳ فروند هواپیمای فوق سبک جایروپلن در این شرکت تولید شده که با تولید هر دستگاه شاسی اصلی از خروج ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار ارز از کشور جلوگیری شد.

مدیر شرکت صنایع هوایی آریا سبکبال با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی و پیش بینی های انجام شده تا پایان امسال قطعات ۱۰ فروند جایروپلن در این شرکت تولید می شود، ادامه داد: همچنین در حال حاضر این شرکت برای ساخت قطعات بدنه کامپوزیت این نوع هواپیما نیز آمادگی کامل دارد.

به گفته گلزان گشت زنی هوایی، کنترل محیط زیست و ترافیک جاده ها، سمپاشی مزارع و باغات و گردشگری هوایی از کاربردهای این نوع هواپیما به شمار می رود که در انواع برف نشین، آب نشین و زمین نشین در دنیا تولید می شود. وی گفت: هواپیمای فوق سبک جایروپلن ترکیبی از هلی کوپتر و هواپیما بوده که به جای بال ثابت یک روتور چرخان دارد و فقط لحظه اول پرواز با موتور درگیر بوده و در طی پرواز و در استارت از موتور جدا شده و روتور بصورت هرز گرد می چرخد.

 اعطای گواهینامه شخصی خلبانی هواپیمای فوق سبک به ۲۰ نفر در ارومیه

وی همچنین با بیان اینکه از آغاز فعالیت آموزشگاه خلبانی آریا سبکبال در ارومیه تاکنون ۲۰ نفر، آموزش پرواز با هواپیماهای فوق سبک را فرا گرفته اند، عنوان کرد: این دانشجویان خلبانی بر اساس استاندارد های آموزشی و ایمنی سازمان هواپیمایی کشوری، هر کدام در ۴۰ ساعت پرواز آموزشی و ۶۰ ساعت دوره تئوریک شرکت کرده و پس از شرکت در آزمون مربوطه موفق گواهینامه شخصی خلبانی هواپیمای فوق سبک (ul-ppl) را دریافت کردند.

وی میانگین سنی شرکت کنندگان را ۳۰ تا ۳۵ سال عنوان کرد و با اشاره به اینکه در بین آموزش دیدگان افرادی با سن ۱۶ و ۴۵ سال نیز وجود داشت، افزود: هم اکنون نیز ۳ نفر خانم و ۱۲ نفر آقا در آموزشگاه خلبانی آریا سبکبال در حال گذراندن دوره های هواپیمای فوق سبک هستند.

مدیر شرکت صنایع هوایی آریا سبکبال با اشاره به اینکه مکاتبات لازم با سازمان هواپیمایی کشوری برای ایجاد آموزشگاه خلبانی هواپیمای سبک انجام شده و تلاش می شود امسال این آموزشگاه فعالیت خود را شروع کند، اظهار داشت: این آموزشگاه خلبانی از اواخر سال ۸۶ فعالیت خود را با مرکزیت فرودگاه ارومیه زیر نظر مرکز آموزش فنون هوانوردی تبریز آغاز کرده و از سال ۸۷ به صورت مستقل و با اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری فعالیت می کند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *