اجرای طرح تثبیت‌ شن‌های روان با مالچ‌ پلیمری در دست بررسی است

معاون پژوهشی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان با اشاره به برنامه‌های پژوهشی این دانشگاه در جهت اجرای مفاد قطعنامه‌ کنگره بین‌المللی گرد و غبار که سال گذشته در این دانشگاه برگزار شد، گفت: پروژه‌های کلانی با سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در زمینه ریزگردها در حال آماده‌سازی و انعقاد تفاهم‌نامه است.

دکتر محمدحسین قرینه ـ با بیان این مطلب عنوان کرد: پیرو برگزاری کنگره بین‌المللی گرد و غبار و آثار زیانبار آن، مجموعه‌ای از طرح‌های پژوهشی با هدف تثبیت شن‌های روان در سطح استان با استفاده از پلیمرهای جدید در دستور کار دانشگاه قرار دارد.

وی با اشاره به خاصیت ماندگاری بالاتر و آلودگی کمتر پلیمرهای جدید در محیط، افزود: با پژوهشگرانی که نمونه کار خود را در کنگره ارایه دادند، رایزنی‌هایی برای کاربردی کردن طرح انجام شد؛ یکی از این موارد، طرح “بررسی تاثیرات مالچ‌ پلیمری برای تثبیت شن‌های روان و جذب و نگهداشت رطوبت خاک و رشد و نمو بهتر گیاهان” است که تفاهم‌نامه اولیه آن در حال بررسی است.

معاون پژوهشی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان همچنین از ارایه پروژه مطالعاتی کلان “بررسی همه‌جانبه گرد و غبار در استان” با سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد و خاطرنشان کرد: تأسیس مرکز تحقیقات ریزگردها در جنوب و جنوب غرب کشور به عنوان یکی از دستاوردهای کنگره بین‌المللی ریزگردها هم در دستور کار است؛ از مهرماه ۲ نیروی متخصص در زمینه گرد و غبار به مجموعه علمی دانشگاه اضافه می‌شود.

قرینه با اشاره به همکاری‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با دانشگاه در زمینه این مرکز تحقیقات افزود: امکانات آزمایشگاهی و تجهیزات جدیدی در زمینه تحقیقات ریزگردها از مهرماه خریداری می‌شود.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *