خودکفایی از واردات یک نوع دی ایزوسیانات استراتژیک

رونمایی ایران از یک محصول کمیاب پتروشیمیبا بهره‌برداری از یک طرح جدید پتروشیمی در بندر ماهشهر تا چند هفته آینده، ایران رسما در تولید محصول کمیاب و استراتژیک ” MDI ” که در صنایع پلاستیک و خودروسازی دارای کاربردهای متعددی بوده، خودکفا می‌شود. MDI یک دی ایزوسیانات آروماتیک است که در تولید ” فوم‌های سخت”، عایق‌های حرارتی صنایع خودروسازی، رنگ و رزین و صنعت چسب دارای کاربردهای متنوع و متعددی است.

متنوع سازی سبد تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری یکی از سیاست‌های کلیدی دولت در برنامه پنجم و ششم توسعه است. بر این اساس دولت قصد دارد به منظور خنثی سازی تحریم‌های نفتی، با متنوع سازی سبد تولید و صادرات پتروشیمی ایران، به نوعی بازارهای هدف پتروشیمی ایران در چهار گوشه جهان را متنوع تر سازد.  به اعتقاد کارشناسان با افزایش تعداد مشتریان بین‌المللی ریسک تحریم صادرات محصولات پتروشیمی به حداقل کاهش می یابد. از این رو اخیراً صنعت پتروشیمی ایران از یک محصول جدید پتروشیمیایی که کاربرد فراوانی در صنایع پلاستیک و به ویژه صنایع خودروسازی کشور دارد، رونمایی کرده است.

مطابق با برنامه زمان بندی تعریف شده در شرکت ملی صنایع پتروشیمی طرح توسعه فاز دوم شرکت پتروشیمی کارون باید در سالجاری به پایان برسد که با بهره برداری از این طرح پتروشیمیایی برای نخستین بار کشور از واردات محصول کمیاب و استراتژیک ” MDI ” به طور کامل خودکفا شده و حتی وابستگی خارجی صنایع خودروسازی کشور به این پلیمر پرطرفدار کاهش می یابد. ظرفیت تولید MDI در مجتمع پتروشیمی کارون سالانه بیش از ۴۰ هزار تن است که نیاز ۲۰ تا ۲۵ هزار تنی کشور به این محصول را به طور کامل پاسخ می دهد و حتی ایران در ردیف یکی از کشورهای صادرکننده این محصول کمیاب پتروشیمیایی قرار می‌دهد.

در حال حاضر پیشرفت ساخت و راه اندازی طرح توسعه فاز دوم شرکت پتروشیمی کارون بیش از ۹۵ درصد است. ضمن آنکه برای تولید این محصول استراتژیک پتروشیمیایی از ۴۰ درصد از تجهیزات و کالاهای ساخت ایران استفاده شده است و حجم سرمایه گذاری برای فاز دوم شرکت پتروشیمی کارون بیش از ۲۳۴ میلیون یورو و ۲۳۱ میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی و خارجی انجام شده است.

محصول MDI تولیدی در ایران در مقایسه با کشورهای شرق آسیا از کیفیت بالاتری برخوردار است، از سوی دیگر این مجتمع پتروشیمیایی به منابع اصلی تامین خوراک شامل تولوئن، بنزن و اسید نیتریک نزدیک است و از این رو هیچ مشکلی برای تامین خوراک این واحد پتروشیمی در داخل کشور وجود ندارد.

به علاوه واحد اسیدنیتریک فاز دوم شرکت پتروشیمی کارون به زودی با ظرفیتی بالاتر از ظرفیت اسمی در مدار بهره برداری قرار می‌گیرد تا به عنوان خوراک این مجتمع در فاز یک و دو مورد استفاده قرار بگیرد و پیش بینی می شود با بهره برداری از این واحد، وابستگی این شرکت پتروشیمی به اسید نیتریک به طور کامل برطرف شود. از این رو در این واحد پتروشیمی، امکان تولید سالانه ۸۸ هزار تن اسید نیتریک با خلوص ۶۴ درصد فراهم شود.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *