فاز دوم پتروشیمی کارون و پتروشیمی تخت جمشید افتتاح شد

پتروشیمی کارون به دلیل تولید محصولات منحصر به فرد در خاورمیانه رقیب ندارد و می توان گفت که واحد MDI کارون بی همتا بوده و منحصر به فرد است و از نظرکیفی تنها چند شرکت صاحب نام بین المللی رقیب این مجتمع پتروشیمی هستند.
بر اساس این گزارش، فاز ۲ پتروشیمی کارون دارای ۵ واحد است که عملیات پیش راه اندازی و راه اندازی آن از آبان سال ۱۳۹۴ با راه اندازی کامل ۲ واحد آن در آذرماه همان سال آغاز شد و عملیات پیش راه اندازی و راه اندازی ۳ واحد باقی مانده از اردیبهشت امسال آغاز شد و در نهایت با تولید محصول MDI در گریدهای مختلف با خلوص بسیار عالی، فاز دوم شرکت پتروشیمی کارون به بهره برداری کامل رسید.
با تکمیل واحد MDI از خروج ۳۰۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می شود و قرار است که تولید در سال ۹۶ به ظرفیت پایدار برسد.
این گزارش می افزاید: ظرفیت اسمی هر یک از فازهای کارون، ۴۰ هزار تن است و این شرکت تنها تولیدکننده TDI در خاورمیانه به شمار می رود و باید به این نکته اشاره کرد که از این محصول در تولید اسفنج استفاده می شود MDI نیز در آسیای غربی و خاورمیانه، تنها در ایران و پتروشیمی کارون تولید می شود و در تولید اسفنج های سخت کاربرد دارد.
به گزارش نیپنا، واحد های نیتروبنزن، آنیلین، PMA، PMI و MDI از بخش های پتروشیمی کارون هستند. این شرکت اولین تولید کننده ایزوسیانات ها در خاورمیانه است.
بر پایه این گزارش ، شرکت پتروشیمی کارون که اولین تولید کننده ایزوسیانات ها در خاورمیانه است در سال ۱۳۸۱ تاسیس و در اسفندماه ۱۳۸۷ رسماً افتتاح شد. پتروشیمی کارون با استفاده از گازهای کلر، منواکسیدکربن، هیدروژن و نیز تولوئن و اسید نیتریک قادر است انواع محصولات پایه ای و اصلی پتروشیمی را شامل انواع ایزوسیانات ها که دارای ارزش افزوده بالاتر بوده با کیفیت بسیار عالی تولید و به بازارهای داخلی وخارجی عرضه کند.
محصول اصلی این شرکت ۴۰ هزار تن در سال تولوئن دی ایزوسیانات (TDI) است. محصولات و خدمات شرکت جهت برآورده ساختن نیازهای صنایع پایین دستی داخلی به مواد اولیه با بالاترین کیفیت طراحی شده و این شرکت قادر است در بازار جهانی محصولات ایزوسیانات نیز به رقابت بپردازد. این شرکت همچنین اسید کلریدریک (HCl) و آب ژاول (NaClO) را نیز به عنوان محصول جانبی تولید می کند.
پتروشیمی تخت جمشید میزبان معاون اول رئیس جمهوری
براساس این گزارش؛شرکت پتروشیمی تخت جمشید در سایت ٢ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی واقع است که در فاز نخست ۵٠ هزار تن تولید، شامل SBR و PBR را در چرخه تولید دارد و این مجتمع نیز امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری بطور رسمی افتتاح شد.
واحد PBR با ظرفیت ٣۵ هزار تن در سال و با سرمایه گذاری ٢۵۴ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی ٧٠٠ نفر در زمان ساخت و ٢٠٠ نفر در زمان بهره برداری است.
تولیدات این واحد برای تامین مواد اولیه صنایع لاستیک سازی مورد استفاده قرار می گیرد و لیسانس واحد PBR توسط شرکت اسپک بومی سازی شده است.
مجتمع پتروشیمی تخت‌جمشیدTJPC شامل یک واحد تولید الاستومر استایرن بوتا‌دین رابر SBR به روش پلیمریزاسیون امولسیونی سرد به ظرفیت ۳۰ هزار تن در سال با تکنولوزی GOODYEAR و یک واحد تولید پلی بوتادین رابر PBR به روش پلیمریزاسیون محلولی با کاتالیست زیگلر ناتا به ظرفیت ۱۸ هزار تن در سال با تکنولوژی BF GOODRICH می‌باشد که در زمینی به مساحت ۱۶ هکتار در سایت ۲ منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر واقع شده است.
خوراک مورد نیاز پتروشیمی تخت‌جمشید که شامل منومر ۱ و۳ بوتا‌دین و استایرن است که به ترتیب از پتروشیمی امیرکبیر از طریق خط لوله و پتروشیمی پارس از طریق تانکر تامین می‌ شود. همچنین عمده یوتیلیتی (سرویس‌های جانبی) مورد نیاز این طرح شامل بخار، آب خنک‌کننده و Chiller Water توسط واحدهای احداثی در داخل شرکت تامین می‌گردد و سایر سرویس‌های جانبی از قبیل برق، آبRO از پتروشیمی فجر تامین خواهد شد.
شرکت پتروشیمی تخت‌جمشید با نگاه ویژه به ملاحظات زیست محیطی در زمینه کاهش تولید آلاینده‌های هوا، بهینه‌سازی و کاهش مصرف انرژی بر اساس استانداردهای روز، طراحی و برخوردار از یک واحد تصفیه پساب بومی بسیار پیشرفته با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *