پارچه پنبه ای ضد آب با قابلیت شستشو

محققان چینی، پارچه پنبه‌ای کاملاً غیر قابل نفوذ به آب ساخته‌اند که خاصیت آبگریزی خود را پس از شستشو از دست نمی‌دهد. این مساله عامل مهمی در تجاری سازی پارچه های پنبه ای ضدآب است.

پنبه ضد آب با پیوند زدن پلیمری فوق العاده آبگریز بر روی دسته‌های الیاف پنبه ساخته شده است. این پلیمر از چسبیدن آب به سطح پنبه جلوگیری می‌کند. از آنجا که آب کشش سطحی بالایی دارد، قطرات کروی شده و به سادگی سر می‌خورند. در این فرایند، هر گونه خاک یا مواد سطحی مجتمع و زدوده می‌شوند. چنین اثری در طبیعت در برگ گیاه لوتوس مشاهده می‌شود که بواسطه بلورهای موم در ابعاد نانو تمیز و خشک می‌ماند.

پارچه‌های فوق العاده آب گریز قبلاً نیز ساخته شده‌اند، اما خاصیت ضدآب بودن آنها در اثر شستشو از بین می‌رفت و بدلیل نفوذناپذیری نسبت به هوا برای پوشش و لباس مناسب نبودند. در حال حاضر محققان آکادمی علوم در شانگهای چین راه حل آسان‌ و پایداری را ایجاد کرده‌اند.

تصویر SEM از پارچه پنبه اولیه (چپ) و پارچه پنبه فوق العاده آب گریز (راست). برهم کنش آب و پارچه نیز در تصاویر نشان داده شده است.
تصویر SEM از پارچه پنبه اولیه (چپ) و پارچه پنبه فوق العاده آب گریز (راست). برهم کنش آب و پارچه نیز در تصاویر نشان داده شده است.

پنبه  فوق العاده آب گریز همانند پنبه طبیعی به نظر می‌رسد. حفره های ریز هوا بین دسته‌های پنبه حبس می شود، در نتیجه برای پوشش و البسه مناسب هستند. همچنین به دلیل ماهیت فوق العاده آب گریز آن صافتر از پنبه حس می‌شوند.

این محققان دوام پارچه را با مواد شوینده مختلف و در حضور ۵۰ گلوله استیل ضد زنگ جهت شبیه سازی شستشوی مکرر، آزمودند. پس از ۲۵۰ شستشوی خانگی در ۰C40 پارچه هنوز خواص فوق العاده آب گریز خود را حفظ کرد.

پارچه فوق العاده آب گریز، خاصیت خود را بعد از 250 شستشو از دست نداده است.
پارچه فوق العاده آب گریز، خاصیت خود را بعد از ۲۵۰ شستشو از دست نداده است.

راز دوام پذیری این مواد در چگونگی اتصال پلیمرهای آب گریز به پنبه است. بجای پوشش دهی نسبتاً ساده پارچه، ابتدا پنبه توسط اشعه گاما مورد تابش قرار گرفت که باعث تشکیل پیوند های کووالانسی بین سطح و پلیمر شد که به آسانی از هم جدا نمی شوند.

اصلاح پارچه پنبه ای به کمک اشعه گاما
اصلاح پارچه پنبه ای به کمک اشعه گاما

سطوح فوق العاده آب گریز کمی هستند که مقاوم به سایش باشند، چرا که زبری زیاد مورد نیاز، آنها را شکننده می‌کند. بنابراین دوام پذیری در دوره‌های شستشوی زیاد قابل تحسین است. یک متخصص مواد فوق العاده آب گریز در دانشگاه ترنت ناتینگهام انگلستان می گوید: نتایج بسیار امیدوارکننده بودند گرچه تا تبدیل شدن این مواد به محصولات نهایی فاصله زیادی در پیش است.

نتایج این تحقیقات در مجله Advanced Materials به چاپ رسیده است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *