موادی که به تابش نور پاسخ می‌دهند

برخی از پلاستیک‌ها، که برای ساخت CD-ROM ها و DVD، استفاده می‌شود تغییر شکلی در پاسخ به نور که در نتیجه پیچش و حفره های میکروسکوپی است، نشان می دهد.
نتایج این آزمایش که توسط یک گروه تحقیقاتی در موسسه ابر رساناها انجام شده، در مجله nature منتشر شده است.
این یافته، با توجه به آنچه پژوهشگران گفته‌اند، کاربردهای بالقوه برای ایجاد دستگاه‌های قویتر در زمینه ذخیره سازی داده‌های نوری به وجود می‌آورد.
آنتونیو آمبروسیو از CNR می‌گوید:” گروه ما مشغول بررسی پلیمرهای نوری، مجموعه‌ای خاص از پلاستیک که به تشعشع خارجی پرتوهای نور واکنش نشان می‌دهد، است. ”
این بررسی نشان می‌دهد که با توجه به خواص این مواد هوشمند، زمانی که آنها تحت تابش قرار می‌گیرند، می‌تواند به شکلی در سطح خود برجستگی‌های میکروسکوپی را که مشخصات آن وابسته به ماهیت و شدت نور است، از خود نشان دهند.

این تغییرات پلیمر را برای انجام وظایف خاص قادر می سازد. نتایج به دست آمده از این آزمایش نیز زیبا و بسیار ویژه است. محققان می‌گویند: از طریق استفاده از یک پرتو لیزر خاص، می‌توان یک گرداب پلیمری در الگوی سطحی که شکلی مارپیچ دارد را بوجود آورد. در آینده، این پدیده می‌تواند به تولید جدید دستگاه‌های الکترونیکی پیچیده و گسترش ظرفیت ذخیره سازی بالاتر اطلاعات که امروزه استاندارد شده‌اند،کمک کند.

مواد مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از همان موادی که در برخی از انواع CD-ROM و DVD مورد استفاده است، که در آن ذخیره سازی داده‌ها به علت حساسیت آنها به نور مورد استفاده قرار می‌گیرند.
آمبروسیو گفت: “با توجه به تحقیقات، ما یک گام مهم به سوی درک رفتار این مواد، که پاسخ به نور است و تا کنون بعنوان علت ناشناخته باقی مانده است، را برداشته ایم.”

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *