تراشه‌ی گرافنی برای بهبود سرعت و کیفیت انتقال داده‌ها

filereaderمحققان سوئیسی EPFL با استفاده از گرافن، میکروتراشه‌ای ساختند که می‌تواند برای انتقال اطلاعات بدون سیم مورد استفاده قرار گیرد. سرعت انتقال داده‌ها در این روش ۱۰ برابر بیشتر از روش‌های رایج است.
مایکل تاماگنون از محققان این پروژه می‌گوید: «این تراشه گرافنی به عنوان واحد سازنده سیستم‌های مخابراتی بی‌سیم ضروری است. این تراشه در باندهای فرکانسی کار می‌کند که ادوات تلفن همراه امروزی قادر به دسترسی به آن‌ها نیستند.»
این میکروتراشه قادر است منابع اطلاعات را از گزند تابش‌های ناخواسته حفظ کند؛ بنابراین می‌توان مطمئن بود که اطلاعات بدون دست خوردگی جابه‌جا می‌شوند.
این گروه تحقیقاتی دریافتند که گرافن می‌تواند تابش‌های خارجی را فیلتر کند؛ دقیقا همان کاری که شیشه عینک‌های آفتابی انجام می‌دهد. ارتعاش تابش دارای جهت‌گیری است. همانند عینک‌های آفتابی پلاریزه، این تراشه گرافنی می‌تواند کاربر را مطمئن کند که تنها ارتعاش ویژه‌ای قادر به عبور از آن است. با این اوصاف، گرافن نسبت به تابش‌ها هم شفاف و هم مات است که این بستگی به جهت‌گیری ارتعاش و جهت سیگنال دارد. این گروه تحقیقاتی با همکاری محققانی از دانشگاه ژنو از این ابزار برای ساخت دستگاهی به نام ایزولاتور نوری استفاده کردند.
علاوه براین، این تراشه در باند فرکانسی کار می‌کند که در حال حاضر خالی بوده و به نام باند تراهرتز خوانده می‌شود. ادوات بدون سیم، در حال حاضر اطلاعات خود را در محدوده‌های گیگاهرتز یا نوری انتقال می‌دهند. این موضوع موجب بروز محدودیت‌هایی می‌شود که اگر بتوان از پهنای باند تراهرتز استفاده کرد آنگاه پتانسیل‌های تازه‌ای ایجاد می‌شود. یکی از این مزایای جدید، افزایش سرعت انتقال داده ده برابر سریع‌تر از روش‌های رایج است که این بدان معناست که کیفیت تصاویر و صدا بهبود قابل توجهی می‌کند.
این میکروتراشه گرافنی موجب می‌شود که فناوری تراهرتز یک گام دیگر به سوی پیاده‌سازی بردارد.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان “Near optimal graphene terahertz non-reciprocal isolator” در نشریه Nature Communications منتشر شده‌است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *