معرفی روش جدید تبدیل برق به نور

125386 محققان موسسه تکنولوژی ماساچوست برای اولین ‌بار روش جدید تبدیل برق به فوتون‌های نور را در ماده زمینه گرافن معرفی کردند. محققان با استفاده از فرایند مشابه تولید امواج شوک صوتی ناشی از افزایش سرعت هواپیما بالاتر از سرعت صوت، موفق به تولید شوک‌ نوری در گرافن شدند.

محققان مدعی شدند که با پیشرفت حاصل شده انتظار می‌رود تا حداکثر یک یا دو سال آینده اولین نسل میکروتراشه‌های نوری با افزایش سرعت چند میلیون برابری تولید شود.

فناوری میکروچیپ نوری بر اساس جابه‌جایی الکترون‌ها کار می‌کند. بدیهی است که سرعت حرکت الکترون در مقایسه با روش رایج انتشار نور در دو جهت بسیار سریع‌تر است.

محققان دریافتند هنگامی که نور به یک صفحه گرافن با ساختار دوبعدی کربن برخورد می‌کند سریعا کاهش سرعت داده و با سرعت الکترون در طول صفحه گرافن حرکت می‌کند. در واقع توانایی کاهش سرعت نور در گرافن و به دنبال آن آزاد شدن حرکت الکترون‌ها با سرعت غیرقابل تصور نشان از توانایی بی‌نظیر یکی از اشکال موجود عنصر کربن دارد.

مارین سولجیک، یکی از محققان پروژه تولید میکروچیپ نوری عنوان کرد: ما معتقدیم که می‌توان فرایند تحریک حرکت الکترون‌ها از طریق نور را به صورت وارونه انجام داد، چرا که سرعت الکترون‌ها در طول صفحه گرافن به سرعت نور نزدیک شده و با تولید شوک فوتونی، پرتوهای نور به صورت دو بعدی منتشر می‌شوند.

وی در ادامه افزود: برخی از جزئیات این پدیده برای اولین ‌بار توسط پاول سرنکوف، دانشمند فقید روسی در ۸۰ سال قبل معرفی شده بود. این فناوری قطعا هیچ مشابهی روی زمین ندارد، چرا که در این تکنولوژی سرعت جابه‌جایی تقریبا به سرعت نور می‌رسد.

محققان معتقدند که استفاده از روش نوین تولید نور به جای حرکت الکترون‌ها در مدارهای رایانه‌ای، سرعت عملکرد این تجهیزات را به طور غیرقابل تصوری افزایش می‌دهد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *