با پلیمرهای جدید نگران شکستن صفحه گوشی خود نباشید!

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که تلفن لمسی­تان از دستتان رها شود و به زمین بخورد. در اینصورت اولین نگرانی شما شکستن صفحه گوشی است که یا باید آنرا تعویض کنید و یا دور بیاندازید. اما بزودی راه ­حل سومی نیز خواهد بود.

محققین دانشگاه ریورساید کالیفرنیا به پلیمرهای خود ترمیم شونده جدیدی دست یافته­ اند که می­تواند در صفحات گوشی­ های هوشمند استفاده شود و به صفحه این امکان را بدهد که در کمتر از ۲۴ ساعت صدمه ایجاد شده را ترمیم کند. به گزارش businessinsider دکتر چاوو وانگ و همکارنش موفق به تولید این ماده از یک پلیمر کشسان (کوپلیمری از پلی وینیلیدن فلوراید و هگزافلوروپروپیلن) و یک نمک یونی از طریق نوعی پیوند به نام برهمکنش دوقطبی یونی (ion-dipole interaction) شده­ اند. این نوع پیوند نیرویی بین یون­ها و مولکول­های قطبی ایجاد می­کند تا با جذب یکدیگر بتوانند آسیب ایجاد شده را برطرف کنند. اما ایده ساخت این ماده نیز از منبع جالبی الهام گرفته شده است، دکتر وانگ که از طرافداران شخصیت ولورین در سری فیلم­های علمی-تخیلی مردان ایکس است، مجذوب قدرت ترمیم بدن او بوده که میتوانست بر هر زخمی غلبه کند. وی می­گوید: ” او می­توانست دنیا را نجات دهد، چون خودش بدنش را ترمیم میکرد. یک ماده خود ترمیم شونده که به دو قسمت بریده می­شود می­­تواند دوباره بهم بچسبد انگار هیچ اتفاقی نیافتاده است، درست مثل پوست بدن انسان. من در حال تحقیق برروی باتری­های لیتیوم یون خود ترمیم شونده هستم تا وقتی تلفن شما آسیب دید بتواند خود را ترمیم کند.”

حتی اگر کاملا بریده شود، این پلیمر می­تواند در ۲۴ ساعت خود را تعمیر کند!

به گفته این محقق: “پلیمرهای خود ترمیم شونده، در اکثر موارد با استفاده از پیوند هیدروژنی یا لیگاند کوئوردینانسیونی ساخته می­شوند اما این نوع پیوندها در رسانای یونی عملکرد ضعیفی دارند. بنابراین برهمکنش یون-دوقطبی جایگزین پیوندهای معمول شد که تا قبل از این در ساخت یک پلیمر خود ترمیم شونده هرگز استفاده نشده بود. و این نوع بخصوص کاملا مناسب رساناهای یونی است.” که به گفته وی میتواند در ساخت صفحه و باتری های تلفن­ های هوشمندی که تا سال ۲۰۲۰ ساخته می­شوند کاربرد داشته باشد. آنها با ترکیب یک پلیمر کشسان و یک نمک یونی ماده­ای ساخته­اند که نه تنها تا ۵۰ برابر سایز عادی خود افزایش طول دارد، بلکه می­تواند در کمتر از ۲۴ ساعت خود را ترمیم کند حتی اگر کاملا پاره و به دو نیم تقسیم شده باشد.

نتایج این تحقیق در جلسه و نمایشگاه ملی انجمن شیمی آمریکا(ACS) که سه ­شنبه ۴ آپریل برگزار شده بود، ارائه شد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *