پیگمنت های آلی

مواد رنگی به طور کلی به دو گروه رنگ‌ ها و رنگدانه‌ ها یا پیگمنت‌ ها طبقه‌بندی می‌شوند. همانطور که می‌دانید پیگمنت ها با رنگ‌ها متفاوت هستند. رنگ‌ دانه‌ها فقط سطح اجسام را رنگی می‌کنند و در آب حل نمی‌شوند، در حالی که رنگ‌ ها باید جذب ماده مورد رنگرزی شوند. رنگ‌ دانه‌ها بصورت جامد هستند و اشکال و اندازه‌های گوناگونی دارند. رنگ‌‌ های مختلف آنها شامل رنگ‌های سیاه، سفید و چندرنگ هستند. رنگدانه ها در رنگرزی انبوه، رویه زدن و دیسپرسیون در هوا مورد استفاده قرار می‌گیرند. پیگمنت آلی (Organic Pigment) پیگمنت‌های آلی به آن دسته از پیگمنت‌ها اطلاق می‌شود که از مواد طبیعی دارای خاصیت رنگی به دست می‌آیند. در حقیقت این نوع رنگدانه‌ها به طور طبیعی وجود دارند و قرن‌هاست که از آنها استفاده می‌شود. آنها از نظر ساختار شیمیایی کاملاً ساده هستند. در ساختار شیمیایی پیگمنت‌های آلی زنجیره و حلقه‌های کربنی وجود دارند اما بعضی از آنها دارای ساختمان فلزی آلی هستند. تولید کنندگان پیگمنت‌های آلی، آنها را از طریق یک فرآیند ساده شامل شستشو، خشک کردن، پودر کردن و ترکیب در فرمولاسیون، تولید می‌کنند. پیگمنت های آلی ترکیبات آلی نامحلول با مقاومت رنگی بالا هستند و اصطلاح نامحلول بودن به این معنی است که آنها حلالیت بسیار کمی در آب، حلال آلی و انواع مختلف محیط دارند. پیگمنت های آلی در مقایسه با پیگمنت های معدنی اندازه ذرات کوچکتری دارند. پیگمنت‌های آلی به سه گروه اصلی پیگمنت‌های آزو (Azo Pigments)، پلی سیکلیک (Polycyclic Pigments) و آنتراکینونی (Anthraquinone Pigments) تقسیم می‌شوند که هر یک از این گروه‌ها دارای طیف رنگی و همچنین خواص متفاوتی هستند. پیگمنت های آزو حاوی یک گروه ازت هستند که بیشتر پیگمنت های آلی قرمز ، نارنجی و زرد را تشکیل می دهند. رنگدانه‌های پلی سیکلیک شامل بخش های هتروسیکلیک و یا آروماتیک آنیل شده هستند. پیگمنت‌های تجاری می‌تواند از سیستم های کوچکی شامل ۵ حلقه آنیل مانند مشتقات دیکتوپیرلو – پیرول، تا سیستم های بزرگ متشکل از هشت یا نه حلقه آنیل شده مانند فلاوانترول، پیرانترون، ایزوویولانترون یا کاربازول – دیوکسازین های تشکیل شوند. در پیگمنت آنتراكینون، هر یك از گروه های پیگمنت های آلی دارای ساختارهای مولكولی بر اساس آنتراكینون است. رنگ‌های اسید آنتراكینون حاوی گروه‌های اسید سولفونیك است كه آنها را در آب حل می‌كند و برای پشم و ابریشم قابل توجه است. نمونه های دیگری از پیگمنت‌های آنتراكینون شامل زرد آنتراپیریمیدین و قرمز آنتراكینوئید هستند. ... شرکت راش پلیمر واردکننده و تامین کننده پیکمنت ها در رنگ های آبی ، سبز ، زرد و قرمز می باشد.

جزئیات

نام های مرسوم

رنگدانه

تامین کننده
ماهیت شیمیایی

پودری

مزایا
  • از ویژگی‌های مشترک رنگدانه‌های آلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • کیفیت رنگ: در حالی که بیشتر پیگمنت‌های آلی شفاف در نظر گرفته می‌شوند، اما تناژ آنها بی نظیر است. پیگمنت‌های آلی با رنگ‌های روشن مشخص می‌شوند. آنها اغلب با وجود شفافیت، قدرت رنگ آمیزی بالایی را ایجاد می‌کنند.
  • ثبات نوری متنوع: انواع مختلفی از پیگمنت آلی وجود دارد، اما بیشتر آنها هنگام قرار گرفتن در معرض نور تمایل به نگهداری رنگ ضعیف دارند. در حالی که برخی می‌توانند در برابر نور و گرما به خوبی مقاومت کنند، اما بسیاری با گذشت زمان کمرنگ می‌شوند.
  • قیمت بالا: تولید پیگمنت‌های آلی گران‌تر است، به ویژه پیگمنت‌های آلی مصنوعی. پیگمنت‌های مصنوعی برای تولید به فرآیند شیمیایی زیادی احتیاج دارند و باعث افزایش هزینه های حجمی می‌شوند.
  • پیگمنت‌های آلی عمدتا در جوهر (%۵۰)، رنگ (%۲۵)، پلاستیک (%۱۲) و لاستیک (%۱۰) و ۳% دیگر موارد کاربرد دارند. رنگدانه‌ها می‌توانند بسیاری از عملکردهای عالی مانند رنگ ، دوام ، تحرک و گرانروی مناسب جوهرها را ارائه دهند. به عنوان عوامل رنگ آمیزی پلاستیک و الیاف مصنوعی عمل می‌کنند به طوری که به آنها رنگ زیبایی می‌دهند. در صنعت لاستیک می‌توان از آن به عنوان پرکننده و تقویت کننده استفاده کرد. در حالت کلی با شرایط مختلف کاربرد، عملکرد پیگمنت‌های آلی نیز متفاوت است. اما نیاز کلی رنگ روشن، قدرت رنگ آمیزی قوی، پراکندگی عالی، جذب روغن کمتر و قدرت پنهان سازی قوی را فراهم می‌کنند.
کاربردها

رنگ بخشی در صنایع مختلفی چون رنگ و رزین، پلیمر و مستربچ، دیوار پوش و کف پوش و....

تماس با تامین کننده

برای تماس با تامین کنندگان این ماده و ثبت درخواست جهت دریافت قیمت، نمونه، مشاوره و یا پیش فاکتور لطفا فرم درخواست را تکمیل نمایید.

اطلاعات شخصی

اطلاعات شرکت

جزئیات درخواست

گزارش اشکال / ثبت نظر

چنانچه ایرادی در اطلاعات ثبت شده مشاهده نمودید و یا نظر یا پیشنهادی در ارتباط با این محصول دارد، لطفا با ما در میان بگذارید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.)