بهبود عملکرد غشاها با فناوری نانو توسط محققان کشور

محققان دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه تربیت مدرس موفق به ساخت نانو غشاهای بهبود یافته شدند که می تواند نقش مهمی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ایفا کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر مرتضی صادقی یکی از محققان این طرح در این باره گفت: جداسازی هایی که به کمک فناوری غشا صورت می گیرد، معمولاً در دمای محیط انجام می شود. این امر سبب می شود که در جداسازی محلول های حساس به دما بدون هیچ تغییر شیمیایی انجام شود.
وی با بیان اینکه اهمیت این موضوع در صنایع دارویی و زیست فناوری که محصولاتی حساس به دما دارند، مشخص می شود، افزود: لذا بهبود خواص غشا توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است.
صادقی با اشاره به اینکه برای بهبود عملکرد این غشاها از نانو ذرات “سیلیکا” استفاده شده است، ادامه داد: برای انجام این تحقیق ابتدا نانو ذرات سیلیکا را با روش سل-ژل با هیدرولیز تترا اتوکسی سیلان در محیط اتانول و با حضور کاتالیزور اسید کلریدریک تهیه و سپس برای ساخت غشاهای مرکب پلیمر- سیلیکا، محلول پلیمری را به نسبت وزنی مشخص با نانو ذرات سیلیکا مخلوط کردیم و یک محلول یکنواخت برای ریخته گری غشا تهیه شد.
استادیار دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: ضخامت غشاهای مرکب پلی بنزیمیدازول سیلیکای تهیه شده در حدود ۴۰ میکرون است.
این محقق اظهار داشت: با توجه به بازار رو به رشد غشاهای جدا سازی گاز در دنیا و بازار بسیار گسترده آن در ایران (صنایع نفت، گاز و پتروشیمی)، بهبود عملکرد غشاها با کمک فناوری نانو می تواند کمک شایانی برای صنایع مورد نیاز باشد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: این گروه پژوهشی در صدد تجاری سازی نانوغشاهای پلیمری است.

——————–

خبرگزاری مهر

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *