تولید پوشش های نانویی دوستدار طبیعت مقاوم به خوردگی در کشور

پژوهشگران کشور با استفاده از نانو اکسید سریم موفق به تولید پوشش های دوستدار طبیعت شدند که این پوشش ها یکنواخت و بدون ترک و در برابر خوردگی مقاوم است.
حسین حسن نژاد مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر تولید پوشش های دوستدار طبیعت را از اهداف این پژوهش نام برد و گفت: برای تولید این نوع پوشش ها روش های زیادی به کار برده می شود که از آن جمله می توان به استفاده از پلیمرها اشاره کرد.
وی با بیان اینکه در این تحقیق از نانو “اکسید سریم” استفاده شده است، افزود: “سریم” مانند مس در طبیعت فراوان یافت می شود از این رو عنصر سریم (ce) برای تولید این پوشش ها انتخاب شد.
حسن نژاد با تاکید بر اینکه برای تولید پوشش های نانو اکسید سریم دوستدار محیط زیست از دو روش شیمیایی و سل-ژل استفاده شد، اظهار داشت: در روش شیمیایی نمونه مورد نظر در محلول خاصی غوطه ور می شود و پس از انجام واکنش های شییمایی، پوشش اکسید سریم بر روی آلیاژ کشیده می شود.
وی با بیان اینکه در روش سل-ژل تولید پوشش به روش فیزیکی انجام می شود، ادامه داد: در این روش، نمونه در سل-ژل غوطه ور می شود و پس از بیرون آورن آن به روش فیزیکی عملیاتی بر آن انجام می شود و پوشش مورد نظر بر روی آلیاژ قرار می گیرد.
مجری طرح با اشاره به مزایای این نوع پوشش ها به مهر گفت: با استفاده از این روش می توان پوششی یکنواخت و بدون ترک تولید کرد. علاوه بر این، این نوع پوشش ها نسبت به خوردگی مقاومت بالایی دارد.
حسن نژاد با بیان اینکه این نوع پوشش ها در صنایعی که نیاز به قطعات مقاوم در برابر خوردگی دارند، کاربرد دارد، خاطرنشان کرد: این نوع پوشش ها در صنایع کاتالیزوری، تولید سنسورهای گاز، پیل های سوختی، صنایع الکترونیکی و اپتیکی کاربرد دارد.

——————–

خبرگزاری مهر

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *