اصلاح نانو لوله های کربنی با استفاده از پلی سیتریک

پژوهشگران دانشگاه لرستان با اصلاح نانو لوله های کربنی توانستند به نانو مواد هیبریدی جدیدی دست یابند که این نانو مواد شامل نانو ذرات فلزی تثبیت شده روی نانولوله های کربنی هستند.

به گزاش خبرگزاری مهر، محسن عادلی – مجری طرح با بیان این خبر گفت: نانولوله های کربنی به علت اندازه کوچک، مساحت سطح بالا و وجود حفره تو خالی، بستر مناسبی برای تولید کاتالیست های هتروژن هستند.

وی افزود: از سوی دیگر بزرگترین عیب نانو لوله های کربنی پایین بودن حلالیت این مواد است که باعث کاهش واکنش پذیری شیمیایی آنها می شود. بنابراین اصلاح سطح نانولوله هایی کربنی با مولکول ها یا ماکرومولکول های مختلف مانند پلیمرها نه تنها باعث کاهش تجمع آنها می شود، بلکه می تواند خواص و ساختار آنها را تا حد زیادی اصلاح کند.

عادلی افزود: اصلاح نانو لوله های کربنی با استفاده از “پلی سیتریک” اسید موجب تولید مواد هیبریدی جدید با خصوصیات جالب می شود. حضور مواد آب دوست پلی سیتریک می‌ تواند باعث ایجاد حلالیت نانولوله های کربنی و کاهش تجمع آنها شود و می توان از آنها به عنوان پایه نانوذرات فلزی در واکنش ها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه اصلاح نانو لوله های کربنی به دو روش اتصال غیرکووالانسی و کوالانسی انجام می شود، اظهار داشت: در این طرح پژوهشی نانو لوله های کربنی با استفاده از اسید، عامل دار شده و سپس سیتریک بر روی سطح آنها پلیمریزه و ماده هیبریدی تولیدی که شامل یک هسته نانولوله ای و لایه پلی سیتریک است، به دست آمد.

مجری این طرح گفت: نانو ماده های هیبریدی قادر به حمل نانو ذرات فلزی مانند نانو ذرات نقره و “پالادیم” هستند.

————————

خبرگزاری مهر

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *