تولید پلیمر رسانای نانومتخلخل با قابلیت استفاده در نانوحسگرهای هوشمند شیمیایی

پلیمر نانومتخلخلعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی موفق به تولید پلیمر رسانای نانوپروس با قابلیت استفاده در نانوحسگرهای هوشمند بسیار دقیق شیمیایی شد. دکتر سید حسین حسینی که مقالات و تحقیقات متعددی در زمینه پلیمرها و ساخت حسگرهای گازهای شیمیایی از پلیمرهای رسانا دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این که با تغییر ساختار نانو ذرات، خواص آن نیز تغییر خواهد یافت، گفت: اخیراً سنتز مواد متخلخل یا پروس، توجه زیادی را به دلیل پتانسیل بالا و کاربردهای زیادشان در جامعه شیمی جلب کرده است که از جمله این کاربردها می‌توان به آزادسازی کنترل شده دارو، کاتالیزورها و فیلترها اشاره کرد.
وی با بیان این که در سال‌های گذشته تخصص و تجربه بسیار مناسبی برروی حسگرهای شیمیایی کسب کرده است، افزود: در میان خانواده‌پلیمرهای رسانا، پلی‌آنیلین با توجه به پایداری محیطی و خواص قابل کنترل مورد توجه بیشتری است. از این رو به این فکر افتادیم تا پلیمری با منافذ در حد نانو بسازیم، به این ترتیب موفق شدیم پلیمری با نانو پروسیته بسیار بالا تولید کنیم.

حسینی ادامه داد: معمولاً عملکرد سنسورهایی که تا به حال ساخته‌ایم به این صورت است که بستر لازم برای جذب انتخابی گازها در آنها آماده بوده، سپس با بر هم کنش مناسب با گاز مورد نظر، تغییر هدایت الکتریکی داده و در نهایت منجر به سیگنالی خواهد شد که به راحتی قابل ثبت است.

وی افزود: در این فضا هر چه جذب گاز سریع‌تر صورت گیرد، زمان شناسایی گاز نیز سریع‌تر رخ خواهد داد و غلظت گاز مورد نیاز در شناسایی، بسیار کمتر خواهد شد؛ بنابراین دقت و حساسیت حسگر بالاتر خواهد رفت و کاربردهای وسیعی نیز پیدا خواهد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر تصریح کرد: در این طرح، در سطح فیلم پلیمر همانند فوم های پلیمری منافذ در حد نانو ایجاد شده و حفره‌های ایجاد شده قدرت نفوذ گاز را به سرعت افزایش می‌دهند تا جذب سریع‌تری رخ دهد. بنابراین با توجه به حفره‌های موجود ظرف چند ثانیه بر هم کنش صورت ‌گرفته و شناسایی اتفاق می‌افتد.

حسینی در ادامه خاطرنشان کرد: از دیگر ویژگی‌های این حسگرها این است که با توجه به نانوپروس‌های موجود در آن قادرند مقادیر بسیار اندک گازها را حتی در ابعاد نانو جذب کرده و مورد شناسایی قرار دهند. ویژگی دیگر و برتر این نوع حسگرها، خنثی سازی و تخریب کامل گاز مورد شناسای می‌باشد. این خصوصیت در مواقعی که آنالیت یا گاز مورد آزمایش، گاز سمی و یا گاز شیمیایی جنگی باشد بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

وی در پایان از تلاش دانشجویان کارشناسی ارشد خود به ویژه حامد کرداری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه که او را در تهیه پلیمرهای نانوپروس یاری کرده تشکر کرد.

—————

ایسنا

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *