دستیابی محققان دانشگاه تهران به عامل موثر در استحکام نانوکامپوزیت ها

پژوهشگران دانشگاه تهران با استفاده از روشهای نانومحاسباتی نشان دادند که میزان استحکام نانوکامپوزیتهای پلیمری تحت تاثیر ساختار مونومری (جهش یافته) پلیمرها است.

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر تقوی مجری طرح، وجود اتصال های قوی میان نانولوله های کربنی با پلیمر را شرط ضروری برای انتقال موثر بار از ماتریس پلیمری به نانولوله ها دانست و گفت: این امر، نقشی مهم و اساسی در تعیین استحکام و یکپارچگی ساختار نانوکامپوزیت های پلیمری دارد.

وی با اشاره به جزئیات این پژوهش افزود: در این طرح پژوهشی به منظور ایجاد تصویر روشن و شفافی از فصل مشترک نانولوله ‌کربنی- پلیمر، اقدام به شبیه سازی های دینامیک مولکولی شد. این روش برای بررسی سازوکارهای تقویتی در کامپوزیت های نانولوله کربنی- پلیمری بسیار موثر است.

تقوی همچنین به نحوه اجرای این پروژه اشاره کرد و ادامه داد: نتایج این پژوهش نشان می دهد که مقادیر انرژی حاصل از این برهمکنش ها و در نتیجه قدرت اتصال فصل مشترک نانولوله های  کربنی- پلیمری و در نهایت میزان استحکام نانو کامپوزیت پلیمری به شدت تحت تاثیر ساختار منومری (جهش یافته) پلیمرها است.

این محقق تاکید کرد: از نتایج این گونه پژوهشها می توان پیش از ساخت عملی نانوکامپوزیت ها به منظور پیش بینی خواص و جلوگیری از صرف هزینه های اضافی استفاده کرد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *