خواص فیزیکی و شیمیایی پلی‌اورتان بهبود یافت.

خبرگزاری فارس: پژوهشگران دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، با کمک نانوذرات سیلیکا، موفق به بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی فوم سخت پلی‌اورتان شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس، میرمحمد علوی نیکجه، دانشیار دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و مجری این طرح گفت:” پلی‌اورتان‌ها مواد پلیمری با کاربردهای متنوعی هستند اما از پایداری حرارتی و مقاومت مکانیکی کمی برخوردارند. لذا تلاش‌های زیادی در زمینه توسعه‌ کامپوزیت‌های پلی‌اورتانی بر پایه‌ی انواع نانوساختارها صورت گرفته‌است. اگر نانوذرات بتوانند علاوه بر اتصالات فیزیکی، با ماتریس پلیمری برهم‌کنش‌های شیمیایی برقرار کنند، منجر به توزیع بهتر نانوذرات و در نتیجه بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی آن خواهند شد. ”
وی افزود: “به منظور دستیابی به توزیع بهتر نانوذرات و در نتیجه بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی فوم سخت پلی‌اورتان، به اصلاح شیمیایی سطح نانوسیلیکا با ارگانیفایر حاوی گروه عاملی واکنش‌پذیر با ماتریس پلی‌اورتان پرداختیم. ”
علوی درباره‌ نتایج پژوهش توضیح داد: “نتایج بررسی خواص مکانیکی دینامیک فوم‌های پلی‌اورتانی، حاکی از برهم خوردن نسبت استوکیومتری و تشکیل فاز سخت کمتر در توده پلیمری است که دلیل این امر، حضور گروه‌های عاملی واکنش‌پذیر در سطح نانوسیلیکا و ایجاد برهم‌کنش‌های قوی‌تر در ناحیه بین سطحی فاز نانو و ماتریس پلیمری است. در نتیجه رفتار مکانیکی استاتیک در مقایسه با رفتار دینامیک، بیشتر تحت کنترل ناحیه بین سطحی است.”
دانشیار دانشگاه بین‌المللی امام خمینی اضافه کرد: “خواص استاتیک، تحت کنترل لایه مرزی میان سطح نانوسیلیکا و لایه‌ی پلیمری نزدیک آن است و خواص مکانیکی دینامیک، تحت تاثیر توده‌ی ماتریس پلیمری است.
از نوآوری‌های این پژوهش می‌توان به حضور دو گروه عاملی آمینی در سطح نانوسیلیکای اصلاح شده که منجر به بهبود بیشتر خواص فیزیکی شده‌است، اشاره کرد.”
جزئیات این پژوهش که در قالب پایان‌نامه‌ کارشناسی ارشد زهرا مظاهری تهرانی با راهنمایی میرمحمد علوی و مشاوره مسلم حق‌شناس ، در مجله‌ Polymer Engineering and Science (جلد ۵۰، صفحات ۴۷۳-۴۶۸، سال ۲۰۱۰) منتشر شده‌است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *