ساخت نانوپوشش های هوشمند ضدخوردگی پایه پلیمری

ساخت نانوپوشش های هوشمند ضدخوردگی پایه پلیمری توسط پژوهشگاه صنعت نفت، از دستاوردهای طرح پنج ساله امکان سنجی فرمولاسیون، ساخت و استفاده از نانوپوشش‌ها به منظور حفاظت از خوردگی تأسیسات و تجهیزات صنایع نفت است.

به گزارش سایت خبری پپنا، حمیرا شریعت پناهی رئیس مرکز تحقیقات پوشش-پژوهشکده حفاظت صنعتی پژوهشگاه صنعت نفت، با اعلام این خبر گفت: طرح پنج ساله “امکان سنجی فرمولاسیون، ساخت و استفاده از نانوپوشش‌ها به منظور حفاظت از خوردگی تأسیسات و تجهیزات صنایع نفت” یکی از طرح های مرکز تحقیقات پوشش پژوهشگاه صنعت نفت به منظور دستیابی به دانش فنی ساخت نانوپوشش‌های قابل کاربرد در صنعت نفت است.

وی با بیان این که یکی از دستاوردهای این طرح ساخت و بررسی عملکرد نوعی از نانو پوشش های هوشمند ضد خوردگی است، گفت: عملکرد هوشمند این نانو پوشش ها به گونه ای است که نانو پوشش، بازدارنده موجود در خود را تنها باشروع فرایندخوردگی وتولید محصولات ناشی از آن ، آزاد نموده و سبب جلوگیری از خوردگی می شود و درصورت توقف فرآیند خوردگی و یا عدم وجود عوامل خورنده، آزادسازی بازدارنده نیز متوقف می گردد. وی افزود: با توجه به هزینه های بالای نگهداری، تعویض، قیمت های بالای بازدارنده و آلودگی های زیست محیطی خوردگی تاسیسات و تجهیزات صنایع نفت، این مکانسیم به مصرف بهینه و حداقل هزینه ها کمک می کند.

رئیس مرکز تحقیقات پوشش-پژوهشکده حفاظت صنعتی پژوهشگاه صنعت نفت، تاکید کرد: استفاده از نانوپوشش ها از ارزش و اهمیت بالایی بر خوردار است.

وی چاپ دو مقاله در مجلات بین مللی(ISI) و برگزاری یک سمینار در زمینه نانوپوشش ها، از دستاوردهای انتشاراتی این طرح عنوان کرد و افزود: تهیه ۲ پتنت و ۴ مقاله دیگر در ارتباط با این طرح از سو ی پژوهشگاه در حال انجام است. شریعت پناهی گفت: به منظور به بار نشستن هرچه بهتر و استفاده بهینه از نتایج حاصل از این طرح، مرکز تحقیقات پوشش در حال انجام آزمایش های میدانی و بررسی کارآیی سیستم‌های نانو پوشش ساخته شده در شرایط عملیاتی می‌باشد. وی یادآور شد: مرکز تحقیقات پوشش آماده‌ی همکاری با قسمت‌های مختلف وزارت نفت به منظور توسعه دانش فنی طرح حاضر وبهره‌گیری از آن درتعریف و انجام طرح هایی مانند: ساخت و استفاده از نانو پوشش‌ها به منظور حفاظت از خوردگی سطوح خارجی لوله‌های مدفون، سطوح داخلی مخازن نفتی و سطوح تأسیسات دریایی و نیز ساخت و استفاده از نانو پوشش‌های مقاوم در برابر حرارت و عایق حرارتی است.

رئیس مرکز تحقیقات پوشش-پژوهشکده حفاظت صنعتی پژوهشگاه صنعت نفت، اظهار کرد: باتوجه به گستردگی عوارض ناشی از خوردگی در صنایع مختلف به ویژه نفت، گاز و پتروشیمی، استفاده از پوشش‌های نانو به منظور حفاظت بیشتر و افزایش عمر مفید تأسیسات توصیه می‌گردد. وی با بیان این که دستاوردهای طرح پنج ساله ” امکان سنجی فرمولاسیون، ساخت و استفاده از نانوپوشش‌ها در پنج فاز و در قالب۱۳ پروژه تحقیقاتی انجام شده است گفت: یکی از دستاوردهای این طرح، دستیابی به دانش فنی تهیه نیمه صنعتی نانو پوشش دولایه بر پایه اپوکسی پایه حلالی مقاوم در برابر خوردگی اتمسفری است.
شریعت پناهی افزود: از مزایای این نوع نانوپوشش ها نسبت به سیستم سه لایه سنتی ، افزایش طول عمر حفاظتی، حذف لایه میانی وکاهش ضخامت کل پوشش و در نتیجه کاهش هزینه اعمال، سازگاری لایه نانوپرایمر با لایه‌‌های رویه سنتی و کاهش چشمگیر در هزینه تولید پرایمر در صورت استفاده از لایه پرایمر نانو کامپوزیت به علت کاهش درصد مواد معدنی است.
وی دانش فنی تهیه نیمه صنعتی نانو پوشش دو لایه و سه لایه بر پایه اپوکسی پایه آبی مقاوم در برابر خوردگی اتمسفری را یکی دیگر از دستاوردهای این طرح پنج ساله عنوان کرد و گفت:یکی ازمزایای این نانوپوشش ها نسبت به سیستم سه لایه سنتی ،کاهش درصد مواد معدنی در لایه پرایمر (با حذف روی) ، کاهش ضخامت کل پوشش، کاهش تعداد لایه‌ها و هزینه اعمال در سیستم دو لایه ، رعایت هرچه بیشتر الزامات زیست محیطی و سلامت شغلی با به کار گیری سیستم پایه آبی وافزایش طول عمر حفاظتی نسبت به سیستم‌های غیر نانویی است.

رئیس مرکز تحقیقات پوشش-پژوهشکده حفاظت صنعتی پژوهشگاه صنعت نفت، تصریح کرد: سنتز نانوالیاف و نانوذره پلی آنیلین به منظور به کارگیری در ساخت نانوپوشش ها از دستاوردهای طرح پنج ساله امکان سنجی فرمولاسیون، ساخت و استفاده از نانوپوشش‌ها است که این طرح به منظور خودکفایی و عدم وابستگی به مواد وارداتی جزء نانویی اصلی مورد نیاز برای تهیه پوشش ها، توسط تیم تحقیقاتی این طرح ساخته شد. وی توضیح داد: در سال‌های اخیر پوشش‌های صنعتی به شدت تحت تأثیر نانو تکنولوژی قرار گرفته و نانو پوشش‌ها که اغلب از به کارگیری مواد در مقیاس نانو با هدف بهبود خواص و ابداع کاربردهای جدید حاصل می شوند که مورد توجه واقع شده‌اند.

شریعت پناهی خاطر نشان کرد: افزایش کیفیت و طول عمر سرویس دهی، سازگاری با محیط زیست از جمله فوایدی است که باعث توجه صنعتگران به این گروه از پوشش‌های صنعتی شده است.

وی یکی از گروه‌های مهم نانوپوشش‌ها را نانوپوشش‌های پلیمری عنوان کرد و افزود: این گروه از نانوپوشش ها با به کارگیری نانو ذرات به عنوان افزودنی‌های بهبود دهنده خواص و ارتقاء دهنده کیفیت و کارایی در ساختار پوشش‌های عادی حاصل می‌شوند.
رئیس مرکز تحقیقات پوشش-پژوهشکده حفاظت صنعتی پژوهشگاه صنعت نفت، اظهار کرد: این نانوپوشش‌ها با بهره‌گیری از ویژگی‌های منحصر به فرد نانوذرات توانسته‌اند به خواص برتری چون مقاومت ضدنفوذی و سد کنندگی، خواص مکانیکی نظیر مقاومت در برابر سایش و خراش دست یافته و به عنوان گزینه‌ای مناسب جهت محافظت از خوردگی سطوح مطرح شوند. وی گفت: به کارگیری نانوپوشش‌های مقاوم در برابر خوردگی و با کارایی بالا می تواند میزان خسارات ناشی از خوردگی را به میزان چشمگیری کاهش دهد.

شریعت پناهی افزود: نانوپوشش‌ها را می توان با توجه به ویژگی‌هایی چون مقاومت دربرابر حرارت و آتش در مناطق حساس صنعتی که در آنها بهبود دیرسوزی و مقاومت حرارتی پوشش همراه با مقاومت مکانیکی و خواص ضدخوردگی مطرح است مورد استفاده قرار داد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *