برای نخستین‌بار، ساخت آسفالت پلیمری بومی‌سازی شد!

صنعت آسفالت در دنیا دارای بیش از ۱۵ سال سابقه است و در کشور ما نیز کم و بیش به همین میزان استفاده از آسفالت پیشینه دارد. اما در شرایط امروز بهره گیری از تکنولوژی های جدید و پیشرفته در این صنعت و تلاش در جهت افزایش دوام و عمر آسفالت ضروری به نظر می رسد.

امروزه قیرهای اصلاح شده جایگاه مهمی را درصنایع حمل و نقل و راه سازی به خود اختصاص داده اند، پلیمرها به عنوان مهمترین خانواده اصلاح کننده قیر، به منظور بهبود عملکرد و افزایش کارایی قیر مصرفی به آن اضافه می شوند که در این بین پلیمر استیرن- بوتادی ان- استیرن SBS از جمله بهترین مواد اصلاح کننده قیر بشمار می آید.

 به گفته صاحبنظران کاربرد پلیمر برای اصلاح خواص قیرهای مورد استفاده در روسازی راه، در دهه های اخیر رو به گسترش است ،به طوری که متصدیان راه سازی با به کارگیری قیر اصلاح شده در آسفالت باعث افزایش قابل ملاحظه عمر راه ها و در نتیجه موجب افزایش عمر بهره برداری از آنها شده اند. قیر به کار رفته در مخلوط های آسفالتی درصد وزنی بسیار کمی از این مخلوط (۴ تا ۶ درصد) را تشکیل می دهد، ولی اثر قابل توجهی بر کارایی آسفالت دارد.
افزایش این پلیمر به قیر باعث بهبود مقاومت آسفالت، روانی، کاهش از هم گسیختگی و ایجاد فضای خالی یا شیار در آسفالت و دوام آسفالت در برابر خستگی و افزایش عمر آن می شود.

برای نخستین‌بار در خاورمیانه و کشور ،پدیده ساخت آسفالت پلیمیری به نام گوگاس توسط متخصصان مشهدی در یک واحد صنعتی خصوصی در مشهد صورت گرفت.

 پیمان دادرس، مدیر پروژه آسفالت پلیمری اظهار داشت: گوگرد حاصل از پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد به دلیل ایجاد آلودگی زیست محیطی با قیمت پایین به خارج از کشور صادر می‌شد اما اکنون این گوگرد در فرایند تولید گوگاس استفاده می‌شود و این محصول با صدور به خارج از کشور درآمد ارزی قابل ملاحظه‌ای برای کشور به همراه دارد.

مدیر پروژه آسفالت پلیمری افزود: مزیت آسفالت پلیمری نسبت به آسفالت معمولی در استحکام و طول عمر بیشتر و مصرف قیر کمتر است.

وی تاکید کرد: تولید این آسفالت به گونه‌ای است که سالانه موجب صرفه جویی یک میلیارد و پانصد میلیون دلاری در صنعت آسفالت کشور می‌شود.

دادرس تصریح کرد: هم اکنون کشورهای حاشیه خلیج فارس با خرید این صنعت از کشورهای آمریکایی و اروپایی هزینه زیادی برای خرید آسفالت پلیمری می‌کنند که محققان کشور توانستند با بومی سازی این صنعت نیاز داخل را برآورده سازند.

مدیر پروژه آسفالت پلیمری اظهار داشت: این طرح به صورت آزمایشی در یک جاده روستایی به طول ۲۲ کیلومتر در شهرستان خواف انجام شد که نتایج بسیار موفقیت آمیزی به همراه داشته است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *