رونمایی از چهار دستاورد شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی

چهار طرح پژوهشی شامل واحد تولید نیمه صنعتی کاتالیست های پلی الفینی، دانش فنی ایرگانوکس، بازیافت آمین، تولید مواد شیمیایی و محلول های خالص آزمایشگاهی در یکی از مراکز شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی رونمایی شد.

واحد نیمه صنعتی ساخت کاتالیست با موفقیت راه اندازی و کاتالیست موسوم به  ISAC510 (مخفف عبارت Iran super active Catalyst) در این واحد تولید شد. این واحد دارای ظرفیت ۴.۵ تن در سال بوده و به گونه ای طراحی و ساخته شده است که با کمک آن می توان انواع کاتالیست های دیگر پلی الفینی را نیز توسط آن تولید نمود. شایان ذکر است که کسب دانش فنی تولید کاتالیست در مقیاس آزمایشگاهی توسط پژوهندگان گروه پلیمر شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی مرکز تهران انجام پذیرفته و سپس مراحل بزرگ سازی مقیاس، مهندسی پایه و تفضیلی، ساخت و نصب تجهیزات، راه اندازی و تولید کاتالیست در مرکز اراک انجام شده و امکان طراحی و ساخت واحد صنعتی آن توسط کارشناسان شرکت نیز میسر می باشد.

سایر طرح ها

یکی دیگر از این طرح ها کسب دانش فنی تولید ایرگانوکس است که تولید این ماده در مقیاس آزمایشگاهی درمرکز تهران با موفقیت انجام شده است، سپس پژوهندگان مرکز اراک پس از طراحی واحد پایلوت در مقیاس ۴۰ تن در سال و با استفاده از امکانات موجود، ساخت، نصب و اجرای پایلوت یاد شده را انجام داده اند.

طرح سوم بازیافت متیل دی اتانول آمین است که با توجه به مشکلات موجود در آمین در گردش واحدهای شیرین سازی پالایشگاه های گاز پارس جنوبی و با توجه به تخصص، تجارب، امکانات و تجهیزات پایلوتی پژوهش و فناوری مرکز اراک در این زمینه، اجرای این پروژه به این مرکز واگذار شد.

در این زمینه، پژوهندگان مرکز اراک پس از استخراج فنی مشکلات، به بررسی آنالیزهای آزمایشگاهی پرداخته و روش های بهینه برای حذف آنها در مقیاس آزمایشگاهی را طراحی و اجرا کردند و پس از اخذ پاسخ مطلوب، فرآیند یادشده را به مقیاس پایلوت افزایش ظرفیت دادند و طراحی، ساخت، نصب و اجرای آن در مرکز اراک انجام شد.

آخرین طرح نیز خودکفایی تولید مواد شیمیایی و محلول های خالص آزمایشگاهی است و این طرح در ادامه روند بومی سازی دانش فنی خالص سازی حلال های موردنیاز صنایع پتروشیمی، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و با تلاش محققان و کارشناسان آزمایشگاه تحقیقات و واحد مهندسی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی مرکز اراک، متانول خالص در پنج گرید مختلف در مقیاس نیمه صنعتی با موفقیت تولید شد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *