استاندارد ملی پلاستیک های زود تجزیه پذیر تدوین شد

تهران – مدیر دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: استاندارد ملی پلاستیک های زود تجزیه پذیر تدوین شد و تا پایان شهریورماه امسال به دستگاه های مسئول و تولید کنندگان ابلاغ می شود.

۲۱ تیرماه به عنوان ˈ روز خرید بدون نایلکس ˈ نامگذاری شده است.ˈ فرهاد پورمحمد سخا افزود: پلاستیک های موجود به مدت ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال در طبیعت باقی می مانند و در این مدت خسارات جبران ناپذیری را به طبیعت و محیط زیست وارد می کنند.

وی خاطرنشان کرد: ماندگاری طولانی مدت پلاستیک ها در طبیعت باعث تخریب محیط زیست می شود. بنابراین مسوولان باید به فکر چاره باشند و تلاش کنند تا این محصولات را به وسیله سلولز و نشاسته تولید کنند. اما تولید پلاستیک به وسیله نشاسته و سلولز تاکنون موفق نبوده وآن طور که باید، این محصول به عنوان محصول جایگزین موفقیت کسب نکرده است.

پورمحمد سخا افزود: بعد از این تلاش شده است تا فناوری تولید پلاستیک های زودتجزیه پذیر به دست آید که این فناوری در انحصار برخی کشورهای پیشرفته و توسعه یافته قراردارد.

وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این زمینه موفقیت های خوبی کسب کرده است و محققان این سازمان توانسته اند با همکاری سازمان ملی استاندارد، استاندارد ملی پلاستیک های زودتجزیه پذیر را تدوین کند و این استاندارد به زودی ابلاغ خواهد شد.

مدیر دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست اظهارداشت: همچنین با همکاری بخش خصوصی موفق به دست آوردن فناوری تولید پلاستیک های زود تجزیه پذیر شده ایم که در حال حاضر این نوع محصول در کشور تولید می شود، اما هنوز به آن حدی نرسیده که جوابگوی نیاز کشور باشد.

وی گفت: ماندگاری پلاستیک های زودتجزیه پذیر در طبیعت سه تا پنج سال است که این رقم بدون شک با رقم ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال قابل مقایسه نیست.

پورمحمد سخا تاکید کرد: با توجه به نیاز کشور و اهمیت حفظ محیط زیست باید تلاش شود تا تولید پلاستیک های زود تجزیه پذیر به حد کافی برسد . استانداردهای تدوین شده، تولید کنندگان را ملزم می کند حداقل یک تا دو سال بعد از ابلاغ، تمام ظروف یک بار مصرفی که تولید می کنند، زودتجزیه پذیر باشد.

متن کامل: استاندارد ملی پلاستیک های زود تجزیه پذیر


پیوست ها

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *