کارگاه‌های لبنیاتی حق استفاده از ظروف پلی استایرین را ندارند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تمام کارگاه‌های لبنیاتی از اول شهریور ماه حق استفاده از ظروف یکبار مصرف پلی استایرین را ندارند و باید نسبت به جایگزین کردن ظروف گیاهی اقدام کنند.

کمال حیدری با بیان اینکه تمام کارگاه‌های لبنیاتی از اول شهریور ماه حق استفاده از ظروف یکبار مصرف پلی استایرین را ندارند و باید نسبت به جایگزین کردن ظروف گیاهی اقدام کنند، افزود: این در حالی است که تمام رستورانداران تا پایان مردادماه موظف به جمع‌آوری ظروف پلی استایرین از رستوران‌های خود شدند.

وی ادامه داد: مرکز بهداشت استان اصفهان با توجه به تبعات سوء ظروف یکبار مصرف پلیمری که با وجود دو فاکتور مهم چربی و دما در مواد غذائی می‌تواند منومر آزاد کند و به تدریج ایجاد سرطان کند، استفاده از ظروف پلی استایرن یا پلیمری در مراکز طبخ مواد غذایی را ممنوع اعلام کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به ممنوعیت استفاده از ظروف یکبار مصرف پلی استایرین در مراکز طبخ نیز تصریح کرد: پیرو دستور وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این اقدام بهداشتی در سال جاری با همت صنوف مرتبط و فعالیت چشمگیر بازرسان بهداشت محیط در استان اصفهان کلید خورده است.

حیدری اضافه کرد: طی بازدید کارشناسان و بازرسان بهداشت محیط چنانچه مراکز فوق کماکان از ظروف پلیمری استفاده کنند، ضمن جمع‌آوری ظروف، متخلفان به مراجع قضائی معرفی می‌شوند.

وی تاکید کرد: غیر از فاکتور حفظ سلامت مصرف‌کنندگان مواد غذائی، مشکل زیست تخریب‌پذیر بودن ظروف پلیمری و به مخاطره افتادن سلامت زیست از جمله معضلات این ظروف است.

حیدری ادامه داد: ظروف یکبار مصرف پایه گیاهی غالباً از نشاسته ذرت تهیه می‌شود که حداکثر پس از شش ماه قابل تجزیه در خاک بوده و برای سلامتی نیز هیچگونه ضرر و زیانی ندارد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *