تدوین نقشه توسعه زنجیره های تولید محصولات پتروشیمی

به گزارش روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، طرح ” تدوین نقشه توسعه زنجیره های تولید محصولات بالادستی، میانی و پایین دستی در صنایع پتروشیمی” در اواسط اردیبهشت ماه سال جاری توسط یکی از موسسات ذیصلاح و طرف قرارداد این سازمان کلید خورد.

کارشناس ارشد انرژی سازمان منطقه ویژه با اعلام این خبر افزود: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، تحت نظارت واحد پژوهش سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی عهده دار اجرای این طرح پژوهشی که ۷ ماه و ۱۵ روز به طول می انجامد، شده است.

اکبر پیربدلی خاطر نشان کرد: نتیجه این طرح که با اعتبار بالغ بر ۵۴۰ میلیون ریال عقد قرارداد شده است، منجر به انتشار ۱۰۰۰ جلد کتاب می شود.

وی در تشریح روند عملکرد اجرای پروژه ابراز داشت: ۶ ماه از این زمان به پژوهش و تحقیقات و ۴۵ روز باقی مانده برای انتشار کتاب اختصاص یافته است.

پیربدلی هدف از اجرای این پروژه را تهیه نقشه­ای کامل از محصولات شیمیایی قابل تولید در مقیاس تجاری بر پایه نفت و گاز و انتشار آن در قالب کتاب دانست و گفت: در بخش اول کتاب اهمیت و جایگاه توسعه صنایع پتروشیمی بر پایه زنجیره­های ارزش افزوده بیان می­شود. بخش دوم به ارائه نقشه زنجیره تولیدات محصولات پتروشیمی اختصاص دارد و در بخش سوم یک صفحه اطلاعات فنی شامل: نام شیمیایی، نام اختصاری، ساختار شیمیایی، واحدهای پتروشیمی تولید کننده داخلی، شرح مختصری از مکانیزم تولید و کاربردهای نهایی در مورد هر یک از محصولات شیمیایی ارائه می­شود.

در حال حاضر ۲۵۰ محصول شیمیایی که از سر شاخه­های نفت و گاز قابل تولید هستند شناسایی شده و ضمن تهیه اطلاعات فنی مربوطه در نقشه جاگذاری شده­اند و پیش بینی می­شود تا پایان پروژه این تعداد به ۳۵۰ محصول افزایش یابد.

این کارشناس جوان واحد پژوهش سازمان منطقه ویژه تشریح کرد: با اتمام کار تحقیقاتی این پروژه تا پایان شهریور ماه، مطالب پس از تائید دستگاه نظارت جهت چاپ به انتشارات واگذار و کتاب فوق الذکر در ۱۰۰۰ جلد منتشر و جهت استفاده مخاطبان به سازمان­های مربوطه عرضه می­شود.

وزارت نفت و کلیه شرکتهای تابعه، وزارت صنعت،معدن و تجارت و سازمانهای مربوطه، وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری و نیز انجمن ها و تعاونی های تولید کنندگان محصولات پلیمری و شیمیایی از جمله مخاطبان خاص این کتاب به شمار می روند.

همانطور که در خبرهای چندی پیش داشتیم، واحد پژوهش این سازمان طی یکسال از آغاز فعالیت خود، با تصویب ۴۴ طرح پژوهشی در سال ۹۰، رکورد دار ثبت طرح های پژوهشی در وزارت نفت است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *