معرفی 7 طرح دانش بنیان صنایع پتروشیمی در حاشیه اجلاس سران غیرمتعهد

شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در نمایشگاه علمی فناوری شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهد، تعدادی از دستاوردهای برتر پژوهشی خود را معرفی کرد.

دستیابی به دانش فنی فرآیند و کاتالیست تولید متانول که کاربرد گسترده ای در واحدهای تولید متانول کشور دارد (شیراز، خارک، فن آوران و زاگرس) از جمله این دستاوردهاست که با همکاری دانشگاه صنعتی شریف به سرانجام رسیده است.

رفع نیاز صنعت به این دسته از کاتالیست ها و جلوگیری از خروج سالانه یکصد میلیارد تومان سرمایه از کشور مهمترین مزیت های دستیابی به دانش فنی فرآیند و کاتالیست تولید متانول است. در حال حاضر این کاتالیست در مرحله تولید تجاری و دانش فنی آن در مرحله تهیه بسته مهندسی قرار دارد.

عنوان دومین طرح این شرکت دانش فنی فرآیند و کاتالیست (SAC 510) تولید پلی اتیلن سنگین است که با تولید این دانش، صرفه جویی معادل ۷۰ میلیارد تومان در سال برای کشور به ارمغان آورده شده است.

کاربرد این دانش در واحدهای تولید پلی اتیلن سنگین از جمله پتروشیمی مارون، جم، امیرکبیر ، پتروشیمی کرمانشاه، ممسنی، دهدشت و بروجن است. البته کاتالیست تولید پلی اتیلن سنگین در مجتمع مارون آزمایش و بسته مهندسی فرآیند آن آماده ارائه شده است.

تهیه بسته طراحی واحد تولیدی ایرگانوکس ۱۰۱۰ و ۱۰۷۶ نیز با هدف جلوگیری از خروج سالانه ۳۰ میلیارد تومان ارز از کشور توسط متخصصان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی اجرا شده است و در حال حاضر در مرحله تولید تجاری قرار دارد.

پایدارسازی پلیمرهای پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی استایرن، پلی آمیدها، پلی یورتان، پلی استال ها و لاستیک ها که مقاومت محصولات را در برابر عوامل جوی و اکسیداسیون افزایش می دهد از مهمترین کاربردهای این ماده است.

طرح دیگر پژوهش و فناوری پتروشیمی مربوط به کاتالیست فرآیند ریفرمینگ خشک متان است که مهمترین مزیت استفاده از آن حفظ تداوم تولید در پتروشیمی خوزستان و بومی سازی دانش فنی این کاتالیست است.

دانش فنی تولید کاتالیزورهای فرآیند تولید پلی اتیلن در فاز گازی نیز که با محوریت علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی انجام شده است، از دیگر طرح های پیشنهادی برای ارایه در حاشیه اجلاس است که هم اکنون در مرحله تست نیمه صنعتی قرار دارد.

جلوگیری از خروج بیش از ۷۰ میلیارد تومان ارز با کاربرد در واحدهای پتروشیمی امیرکبیر، اراک، تبریز، آریاساسول، جم،لرستان و مهاباد از مزایای این طرح است.

دستیابی به دانش فنی (فرآیند و کاتالیست) تولید پروپیلن از متانول (PVM) و پلی کربنات و گرید های پرمصرف رنگی نیز از دیگر طرح های برگزیده این شرکت بود که در حاشیه برگزاری اجلاس سران کشورهای غیر متعهد به مهمانان معرفی شد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *