پارچه ی دارای خاصیت کنترل حرارت در اصفهان تولید شد

پارچه ی با قابلیت ذخیره سازی و کنترل حرارت با استفاده از نانو میکرو پودرهای معدنی، نخستین بار در دانشگاه صنعتی اصفهان تولید شد. این دستاورد توسط محققان دانشکده مهندسی نساجی این دانشگاه و در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد ˈمصطفی خسروجردیˈ حاصل شده است.

دانش آموخته مبتکر دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: این منسوجات دارای قابلیت ذخیره سازی حرارت، جذب یا آزاد کردن مقدار قابل توجهی انرژی در یک دمای ثابت است.

خسروجردی افزود: جذب حرارت مازاد بدن، ظرفیت بالای ذخیره­سازی انرژی حرارتی، انتشار گرما در ساختار لیف منسوج، تکرارپذیری فرآیند ذوب و انجماد مواد تغییر فازدهنده از جمله قابلیت های منسوجات بهینه شده است.

وی تصریح کرد: این منسوجات در لباس های ورزش­های زمستانی، لباس­ غواصی، ایزوله کردن فضای داخلی خودرو، بهره برداری در منسوجات پزشکی، کلاه های ایمنی، مصارف نظامی و منسوجات محافظ افراد در فعالیت های خاص کاربرد دارد.

این پژوهشگر با اشاره به ویژگی های مواد تغییر فاز دهنده(PCMs) گفت: در این طرح، کامپوزیت های تغییر فازدهنده با استفاده از نانومیکرو پودر سنگ معدنی مورد استفاده قرار گرفته است.

خسروجردی تصریح کرد: با توجه به مزایایی همچون وفور مواد مورد استفاده در این روش، قابلیت بهره گیری در منسوجات مختلف، پایداری شیمیایی و غیرسمی بودن این مواد،استفاده از این شیوه علاوه بر بازدهی مطلوب اقتصادی، بهره وری قابل ملاحظه ای نیز دربرخواهد داشت.

این طرح بر مبنای تحقیقات انجام شده دانش آموخته رشته مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان و با راهنمایی ˈسید مجید مرتضویˈ عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی نساجی این دانشگاه حاصل شده است.

طرح ایجاد خاصیت کنترل حرارتی در منسوجات با استفاده از نانو میکرو پودر معدنی به شماره ۷۳۹۹۵ در اداره ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *