روش نوین مقاوم سازی سازه های بتنی در اصفهان ابداع شد

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، نخستین بار در دنیا روشی نوین در مقاوم سازی سازه های بتنی با استفاده از کامپوزیت های FRP را ابداع کرد.

ˈداود مستوفی نژادˈ گفت: در این روش جدید با عنوان ˈشیار زنیˈ (Grooving Method) مشکلات ناشی از جدا شدگی ورق های کامپوزیت FRP از سازه های بتنی به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافت.

وی افزود: در این روش قبل از اتصال کامپوزیت ها، شیارهایی در بستر بتن ایجاد می شود و با انتقال تنش های برشی و نرمال بین کامپوزیت FRP و سطح تیر بتنی به اعماق بتن، سبب افزایش تا ۱۰۰ درصد ظرفیت بهره برداری از کامپوزیت ها خواهد شد.

وی با اشاره به بهره برداری فراوان از سازه های بتن آرمه در دنیا گفت: سازگاری بسیار مطلوب بتن با طبیعت و تداوم مقاومت و بهره دهی آن در محیط های مختلف سبب شده است تا امروزه این ماده پس از آب بعنوان پر مصرف ترین ماده دنیا محسوب شود.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان به تولید کامپوزیت های FRP از حدود صد سال گذشته اشاره کرد و افزود: در ابتدا این کامپوزیت ها در صنایع مهمی چون هوا-فضا و نظامی استفاده می شد که با ورود آن به مهندسی عمران در سه دهه اخیر با استقبال فراوانی در تعمیر و تقویت سازه های بتنی روبرو شد.

وی مقاومت کششی تا میزان ۱۰ برابر فولاد در برابر وزنی معادل یک سوم فولاد، خوردگی تقریباً صفر و درنتیجه قابلیت بهره گیری در محیط های بسیار خشن و همراه با یون های مهاجم همچون محیط های دریایی و ساحلی و عدم ایجاد تغییرات قابل توجه در ظاهر و ابعاد سازه پس از بهره برداری را از جمله دلایل استقبال از کامپوزیت های FRP جهت مقاوم سازی سازه ها بیان کرد.

این استاد نمونه کشور با اشاره به انواع کامپوزیت های FRP تصریح کرد: میله یا میلگرد، ورق، تسمه، شبکه، پروفیل و پارچه کامپوزیتی از انواع محصولات FRP است که با اتصال این کامپوزیت ها به زیر و وجوه تیرهای بتنی و ستون های بتن آرمه با افزایش مقاومت خمشی، برشی و فشاری عضو بتن آرمه و استحکام بیش از پیش آنها مشکلات ناشی از آسیب های قبلی نیز جبران خواهد شد.

وی جدا شدگی سریع این کامپوزیت از سطح بتن پس از اتصال آن جهت مقاوم سازی و در ضمن باربری را مهمترین مشکل در بهره گیری از این ماده به منظور تقویت سازه های بتنی عنوان کرد و افزود: با ابداع روش شیار زنی این مشکل تا حد زیادی برطرف شده و حتی در برخی موارد به صفر می رسد.

مستوفی نژاد تصریح کرد: نتیجه این تحقیقات برای نخستین بار در سال ۲۰۱۰ در ژورنال کامپوزیت از نشریه ASCE که از نشریات معتبر دنیا محسوب می شود بعنوان تحقیقی که در دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شده است منتشر شد و مورد استقبال قرارگرفت.

وی با تأکید بر مزیت های فنی و اقتصادی استفاده از روش شیار زنی ابراز امیدواری کرد: با گسترش و تکمیل تحقیقات درباره این روش علمی در آینده نه چندان دور شاهد تحولی اساسی در تقویت سازه های بتن آرمه با بهره گیری از کامپوزیت های FRP خواهیم بود.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *