بحران تأمین مواد پتروشیمی در صنایع غذایی

پیمان فروهر اظهار داشت: روز گذشته حدود ۱۴هزارتن تقاضاPET_bottles در بورس وجود داشته که شرکت بازرگانی پتروشیمی تنها حدود ۵۰۰ تن محصول مورد نظر را در بورس عرضه کرده است.

وی افزود: هفته گذشته نیز از حدود ۲۰ هزارتن تقاضای موجود تنها  سه هزار تن محصول تحویل متقاضیان شده است و این در حالی است که قیمت PET طی کمتر از ۱۰ روز گذشته از حدود کیلویی ۴۴۰۰ تومان به بیش از ۵۵۰۰ تومان رسیده است.

فروهر خاطرنشان کرد: آنچه مشکلات موجود را دو چندان کرده است، عدم اجرای به موقع  تعهدات از سوی مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان PET در خاورمیانه در بارگیری محموله‌های خریداری شده و تحویل آنها به مشتریان در زمان مناسب است، طوری که از ابتدای سال جاری تاکنون تحویل مواد به مشتریان با تاخیر فراوان و چند هفته ای صورت می‌گیرد و محموله های در نوبت به فراتر از ۲۰۰ رسیده است.

وی افزود: این امر موجب شده تا خریداران به دلیل عدم دریافت به موقع مواد خود با هدف جلوگیری از توقف فعالیت واحدهای تولیدی به  بازار آزاد مراجعه و مواد مورد نیاز خود را با قیمت های سرسام آور از طریق دلالان و واسطه ها با قیمت های گزاف تأمین کنند.

فروهر گفت: نبود تناسب میان عرضه و تقاضای مواد در بورس و هجوم خریداران به بازار موجب افزایش شدید قیمت مواد مذکور در سطح بازار شده و این امر در نهایت موجب افزایش ناگهانی قیمت تمام شده محصولات می شود و تولیدکنندگان یا ناچار به توقف تولید و یا ناگزیر به افزایش قیمت محصولات خواهند شد.

عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی گفت: ادامه وضعیت فعلی با توجه به گستردگی صنایع مصرف کننده PET در کشور، صنایعی نظیر روغن نباتی، لبنیات، آب معدنی، نوشابه، کنسرو(مرباجات و سس)، آبمیوه، صنایع شوینده، صنایع پلاستیک و محصولات پلیمری و صنایع بهداشتی و آرایشی را در روزهای پیش رو با بحران تأمین ماده اولیه مورد نیاز مواجه کرده و تعداد بسیاری از آنان مجبور به توقف خط تولید خواهند شد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *