بهبود پایداری حرارتی روغن پونه کوهی توسط پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس

variety_oilsپژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس با همکاری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با استفاده ‏از فناوری نانو موفق به بهبود پایداری حرارتی روغن پونه کوهی شدند که این موفقیت برای حفظ ‏کیفیت فرآورده غذایی در دوره نگهداری بسیار مطلوب است.

بر اساس این گزارش، روغن‌ها مایعات روغنی آروماتیک و فراری هستند که از گیاهان به دست می‌آیند.

این روغن‌ها منابع غنی از ترکیبات فعال زیستی مثل ترپنوئیدها و اسیدهای فنولیک هستند که فعالیت ضدمیکروبی و ‏ضدقارچی دارند. در بین انواع زیادی از روغن‌ها، روغن پونه کوهی به دلیل حضور دو ترکیب فنولی کاراوکرول و تیمول دارای فعالیت ضدمیکروبی است.

بنابر این گزارش، این روغن نیز همانند سایر روغن‌ها یک ترکیب فرار است که به آسانی در فرآوری ‏مواد غذایی، فرمول‌بندی دارو و تهیه فیلم‌های ضدمیکروبی، در معرض حرارت، فشار، نور و یا اکسیژن تبخیر ‏و یا تخریب می‌شود.

این گزارش حاکی است، به منظور غلبه بر حساسیت و بهبود پایداری ترکیبات زیست فعال در فرآوری و نگهداری، فناوری نوظهور ‏نانوان کپسولیشن به تازگی در صنایع غذایی و دارویی به کار برده شده است.‏

همچنین برای این منظور روغن پونه کوهی با روش دو مرحله‌ای امولسیون روغن در آب و انعقاد یونی کیتوسان با تری پلی فسفات سدیم به داخل ‏نانوذرات کیتوسان کپسوله شد و نانو ذرات به دست آمده دارای پخش منظم و شکل کروی بودند که به‌وسیله میکروسکوپ ‏الکترونی روبشی SEM‏ و میکروسکوپ نیروی اتمی AFM‏ مشاهده شدند.

شایان ذکر است، مهم‌ترین ویژگی کاربرد نانوذرات در تحقیق حاضر افزایش پایداری حرارتی روغن پونه کوهی بود. روغن ‏پونه کوهی کپسوله نشده در دمای ۱۹۶ درجه سانتیگراد تخریب شد در حالی که با کمک نانوان کپسولیشن، تخریب روغن در ‏دمای بین ۳۵۸-۳۴۴ درجه اتفاق افتاد.

گفتنی است، این پروژه در بسته‌بندی‌های ضدمیکروبی مواد غذایی به دلیل رهایش تدریجی روغن پونه کوهی از نانوذرات و به منظور ‏کند کردن فساد میکروبی و اکسیداسیونی کاربرد دارد، به علاوه در بحث دارورسانی نیز می‌توان از نانوذرات کیتوسان برای ‏رهایش کنترل شده مواد دارویی استفاده کرد.‏

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *