نانو کامپوزیت های بیولوژیکی در پژوهشگاه مواد و انرژی ایران ساخته شد

image14مجری و پژوهشگر پژوهشگاه مواد و انرژی ایران مستقر در کرج از ساخت نانوکامپوزیت های بیولوژیکی تزریق پذیر برای نقیصه های بافت نرم در این مرکز پزوهشی برای اولین بار در جهان خبر داد.

مهری سهرابی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا در کرج افزود: این ماده به شکل خمیر متشکل از دو جزء شیشه (به صورت پودر) و مایعی از پلیمرهای طبیعی ساخته شده و مهمترین ویژگی آن تزریق پذیری بالا است.

وی اظهار کرد: این مواد بیشتر برای بازسازی استخوان در قسمت بافت سخت و بیماری بازگشت ادرار در کودکان در بافت نرم کاربرد دارد که البته قسمت بافت نرم آن برای نخستین بار در جهان است.

سهرابی افزود: این خمیر از طریق سرنگ هایی با لوله هایی به قطر دو دهم میلیمتر وارد مجاری ادراری شده و به حالب می رسند و بر این اساس باید تزریق پذیری و پایداری بالایی داشته باشند که خوشبختانه طی تحقیقات و آزمایش های به عمل آمده ماده فوق هر دو ویژگی را دارا است.

پژوهشگر پژوهشگاه مواد و انرژی با اشاره به کاربرد این مواد در بافت سخت برای بازسازی استخوان نیز گفت: آزمایش های انجام شده بر روی مدل حیوانی (سگ) با نتایج موفقیت آمیزی مواجه بوده است.

وی ادامه داد: در حالت عادی، بافت نرم پس از باز شدن پیچ و پلاک های ارتوپدی جایگزین حفره های ایجاد شده می شود و استخوان طبیعی نخواهد بود. اما با جایگزینی این مواد حفره های استخوان پس از جایگزینی کاملاً طبیعی خواهد بود.

رئیس پژوهشکده نانو مواد پژوهشگاه مواد و انرژی نیز در خصوص این طرح گفت: اگر آزمایش های مدل انسانی به نتایج مثبتی برسد، پس از مجوزهای وازرت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به تولید صنعتی خواهد رسید.

سعید حصارکی افزود: اگر همکاری ها و حمایت های لازم از این طرح شود، این مواد پس از یک سال در لیست دارویی متقاضیان قرار خواهد گرفت.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *