استفاده از باکتری ها برای حذف آلاینده های رنگ در پساب صنعتی

paintپژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از محلول حاوی نوعی مخلوط باکتری رنگ زدا، موفق به تجزیه و تصفیه آلاینده های رنگ از پساب های صنعتی شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، فردین عبیری، دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی شیمی و پژوهشگر طرح «استفاده از باکتری ها برای حذف آلاینده های رنگ در پساب صنعتی» با اشاره به تولید سالیانه ۷۰۰ هزار تن رنگ مصنوعی در جهان گفت: بزرگترین مصرف کننده این رنگ ها صنایع نساجی و رنگ رزی هستند که بزرگ ترین تولید کننده پساب هم به شمار می روند.

وی افزود: پساب های رنگی وارد محیط زیست شده و موجب آلودگی اکوسیستم های طبیعی از جمله خاک، آب های سطحی و زیرزمینی و موجودات زنده از راه اختلال در فعالیت فتو سنتزی گیاهان موجود در فضای آبی رودخانه ها و دریاها به علت کاهش رسوخ نور می شوند.

وی ادامه داد: همچنین اثر سمی برای برخی از موجودات زنده به علت حضور ترکیباتی نظیر کربنات، کلرایدها، سود و علاوه بر آن محصولات حاصل از تجزیه بی هوازی مولکول رنگ (در دستگاه گوارشی انسان و حیوان) مانند آمین های آروماتیکی حلقوی دارند.

عبیری تصریح کرد: شرکت شهرک های صنعتی استان البرز با دارا بودن تعداد قابل توجهی از صنایع رنگرزی که یکی از بخش های درگیر در این زمینه به شمار می روند اقدام به همکاری با دانشگاه امیرکبیر کرد و شهرک صنعتی اشتهارد به عنوان محل این پژوهش انتخاب شد.

وی برتری این طرح را در مقایسه با دیگر پژوهشها، کار عملی روی پساب حاصل از صنایع داخلی برشمرد و افزود: در این پژوهش از لجن فعال تصفیه خانه پساب شهری استفاده شده است به این شکل که این لجن بیش از ۹۰ روز کار آزمایشگاهی تبدیل به مخلوط باکتری های سازگار شده به محیط پساب شد.

عبیری گفت: مخلوط باکتری به دست آمده توانایی حذف ۶۰ تا ۹۰ درصد رنگ و حذف قابل توجه ترکیبات سمی حلقوی(آروماتیک آمین) حاصله را نشان داد.

وی اظهار داشت: با توجه به این که روش استفاده شده سازگاری مناسبی با شرایط فیزیکی و شیمیایی پساب مانند دمای (در محدوده C°۴۰ و pHهای بالا) داشت از این رو، این روش بدون انجام هیچگونه تغیراتی در پساب قادر به انجام فرایند تصفیه است.

وی گفت: در روش استفاده شده (مخلوط باکتری ها) بر خلاف روش های شیمیایی، قابلیت تجزیه کامل مولکول های رنگ به محصولات بدون خطر وجود دارد و برخلاف روش های فیزیکی هیچگونه لجن رنگی ثانویه ای تولید نمی‏ شود.

وی افزود: از نتایج این پژوهش می توان در صنایعی مانند نساجی، غذایی، کاغذسازی و آرایشی که تولید پساب آلوده به رنگ دارند، بهره برد. این طرح در مراحل بعدی خود باید به شکل نیمه صنعتی تبدیل شود و سپس نمونه صنعتی آن طراحی شود.

این پژوهش در دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی ارشد با گرایش زیست فناوری و با عنوان «تصفیه زیستی فاضلاب های صنایع رنگرزی با استفاده از کشت مخلط باکتری ها» با راهنمایی اساتید راهنما، دکتر بابک بنکدارپور و دکتر نرگس فلاح انجام شده است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *