چابهار؛ مقصد بعدی صنایع پایین دستی پتروشیمی

پتروشیمی چابهارفریدون فدایی‌دولت، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی ایران در گفتگو با خبرنگار نیپنا در حاشیه بیست‌ویکمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، با تأیید سخنان مهندس عباس شعری‌مقدم در خصوص این که ایران یکی از بزرگترین بسترهای سرمایه‌گذاری برای توسعه صنعت پتروشیمی و صنایع تکمیلی پتروشیمی در سطح منطقه خاورمیانه و جهان است، گفت: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های صنعت پتروشیمی کشور در دوران پساتحریم، توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی و تکمیل زنجیره‌های عرضه به منظور جلوگیری از خام‌فروشی مواد و محصولات پتروشیمی و پلیمری است.
فدایی‌دولت با اشاره به مذاکرات انجام‌گرفته با برخی از سرمایه‌گذاران آسیایی و اروپایی به منظور جذب سرمایه و تامین دانش فنی و تکنولوژی های مدرن برای توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی، تاکید کرد: تاکنون مذاکراتی با سرمایه‌گذارانی از چین، هند، اتریش و ایتالیا برای امضای قراردادهای مشارکت و سرمایه‌گذاری آغاز شده است.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص بسته‌های جدید سرمایه‌گذاری در این صنعت، اظهار داشت: پس از شکل‌گیری دو هاب تولید محصولات پتروشیمی در بندر ماهشهر و عسلویه و برنامه‌ریزی برای ایجاد سومین هاب توسعه صنعت پتروشیمی ایران در بندر چابهار، باید صنایع تکمیلی پتروشیمی نیز در این مناطق، به موازات شکل‌گیری صنایع بالادستی پتروشیمی ایجاد شود.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی ایران در ادامه تصریح کرد: هم‌اکنون محصولات متعدد صنایع تکمیلی پتروشیمی همچون دوده صنعتی، انواع لاستیک و پلاستیک به کشورهای مختلف منطقه خاورمیانه صادر می‌شود و این در حالی است که به تازگی بازارهای جدیدی چون عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه و برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز به این گروه افزوده شده است.
فدایی‌دولت در پاسخ به پرسشی دیگر در خصوص اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت، توسعه صنعت تکمیلی پتروشیمی یکی از راهبردهای اصلی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور است، به ویژه که تلاش شده و می‌شود که در این راستا، بخش اعظم کار در داخل و با سازندگان داخلی، به انجام برسد.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی همچنین از ایران به عنوان نخستین تولیدکننده محصول اسید سیتریک در منطقه خاورمیانه یاد کرد و خاطرنشان ساخت: مذاکراتی با برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همچون عمان و امارات متحده عربی برای صادرات محصولات پلی اتیلنی و پلیمری تولیدشده در صنایع تکمیلی پتروشیمی آغاز شده است.
به گزارش نیپنا، این نمایشگاه توانسته صدها شرکت خارجی تراز اول جهان را برای حضور در این نمایشگاه جذب کند.
بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ۱۶ تا ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ (۵ تا ۸ مه ۲۰۱۶ میلادی) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *