کسب بالاترین رکورد تولید و فروش در تاریخ شرکت پتروشیمی شازند

شازندمجمع عمومی عادی سالانه شرکت پتروشیمی شازند ۱۳۵۰ ریال سود به ازای هر سهم سال ۹۴ تصویب کرد.در این جلسه که با حضور ۹۰ درصد سهامداران برگزار شد، صورت‌های مالی شرکت به تصویب رسید.مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پتروشیمی شازند به ریاست آقای محمودی، نظارت آقایان دکتر هاشمی و حمزه و دبیری آقای علی اکبری برگزار شد.مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند در مجمع با تشریح فعالیت‌های هیات مدیره در سال ۹۴ و برنامه‌های آتی شرکت به سوالات سهامداران پاسخ داد.
وی در این گزارش به افتخارات و دستاوردهای جدید شرکت به شرح ذیل اشاره کرد:

۱- کسب بالاترین رکورد تولید و مقدار فروش از بدو تاسیس شرکت تاکنون به ترتیب به میزان ۲.۰۰۰.۸۷۴ و ۹۶۰.۰۰۶ تن.

۲- کسب بالاترین رکورد تولید و مقدار فروش محصول هیدروکربور هیدروژنه شده ۹۲ A و

۸۰ A از بدو تاسیس شرکت تاکنون به میزان بیش از ۲۵۲ هزار تن.

۳- حذف نام شرکت از فهرست صنایع آلاینده محیط زیست از سه ماهه پایانی سال مالی ۱۳۹۴ به بعد.

۴- موافقت سازمان امور مالیاتی کشور با بخشودگی جرایم مالیاتی به مبلغ ۳۶۴ میلیارد ریال.

۵- اصلاح نحوه محاسبه قیمت گاز در قبوض صادره شرکت ملی گاز از ابتدای سال ۱۳۹۴ به بعد. شرکت ملی گاز ایران ۹/ ۴ درصد از مقادیر گاز دریافتی شرکت را با نرخ تعیین شده برای خوراک مجتمع‌های پتروشیمی‌محاسبه می‌کرد که به ۱/ ۱ درصدکاهش یافت.

۶- فروش نقره استحصال از کاتالیست مستعمل واحد EO/ EG به مبلغ ۶/ ۴ میلیون یورو به شرکت Hereaus آلمان که شرکت مذکور از سال ۱۳۹۰ به علت تحریم از استرداد یا پرداخت وجه آن خودداری می‌کرد (موضوع بند ۴ گزارش حسابرس مستقل در سال ۱۳۹۳) که پس از توافق برجام شرکت پتروشیمی‌شازند بلافاصله و به‌عنوان اولین شرکت ایرانی موفق به دریافت مطالبات خود از شرکت‌های اروپایی شد.

۷- ساخت و بهره‌برداری از مخازن ذخیره نفتا در مجتمع با ظرفیت ۱۶ هزار مترمکعب، به‌منظور کاهش ریسک تامین مواد اولیه.
۸- ساخت و بهره‌برداری از مخازن صادراتی ماهشهر با ظرفیت بیش از ۱۴ هزار مترمکعب به‌منظور جلوگیری از توقف واحدهای تولیدی در مواقع اضطراری، افزایش ظرفیت انبارش محصولات مایع در بنادر صادراتی و حذف هزینه اجاره مخازن.

۹- اخذ مجوز خوراک به میزان ۳/ ۵ میلیون نرمال مترمکعب گاز در روز برای هر یک از طرح‌های پتروشیمی‌اردبیل و نفت نیک قشم.

۱۰- فروش سهام شرکت پتروشمیران از طریق مزایده عمومی‌به بهترین پیشنهاد به مبلغ ۳۳۱/ ۳ میلیارد ریال. بنابراین به سهامداران گرانقدر اطمینان می‌دهیم که این شرکت همواره خود را مفتخر، متعهد و ملزم به رعایت، حفظ و صیانت منافع همه افراد ذی‌نفع می‌داند و این مهم را با جدیت ادامه خواهد داد. افتخار ماتحقق خواسته‌های بحق مشتریان، کارکنان و سهامداران است. بی‌تردید رشد و بالندگی روزافزون شرکت و کسب موفقیت‌های فوق بدون در نظر گرفتن منافع ذی‌نفعان میسر نخواهد بود.اعتقاد داریم توجه سهامداران به عملکرد این دوره و ارائه نظرات خود در بهبود هر چه بیشتر و بهتر عملکرد دوره آتی موثر خواهد بود و انتظار داریم با ارائه پیشنهادهای سازنده خود این مجموعه را یاری کنند. امید است با حمایت‌ها و راهنمایی سهامداران محترم و با تکیه بر الطاف خداوند متعال، هیات‌مدیره بتواند گام‌های موثر و مفیدتری برای رشد و ارتقا بردارد و آنچه برای آینده برنامه‌ریزی شده به واقعیت تبدیل کند.
مجتمع پتروشیمی‌شازند (اراک) یکی از طرح‌های استراتژیک و زیربنایی کشور است که در راستای سیاست راهبردی و اصولی توسعه صنعت پتروشیمی، با اهداف مهمی ‌از قبیل تامین نیاز صنایع داخلی کشور به محصولات پایه پلیمری و شیمیایی، تربیت نیروهای کارآمد انسانی برای توسعه آینده این صنعت و انتقال دانش فنی، در سال ۱۳۶۳ توسط شورای‌عالی اقتصاد به تصویب رسید و در سال ۱۳۶۸ رسما عملیات اجرایی این طرح عظیم و ملی آغاز و در سال ۱۳۷۲ فاز اول آن به بهره‌برداری رسید.

تاریخچه

شرکت در تاریخ ۱۸/ ۱/ ۱۳۶۶ به نام شرکت پتروشیمی‌اراک (سهامی‌خاص) تاسیس و به شماره ثبتی ۶۴۴۷۳/ ۲-۲ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی واقع در تهران به ثبت رسید.در تاریخ  ۳۰/ ۸/ ۱۳۷۷ به شرکت سهامی‌عام تبدیل و در شهریور ماه ۱۳۷۸ در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده است.سهام شرکت از تاریخ پذیرش، در بورس اوراق بهادار تهران مورد معامله قرار می‌گیرد. مرکز اصلی شرکت در تهران، خیابان ولیعصر، خیابان تابان غربی، شماره ۶۸ و محل کارخانه در کیلومتر ۲۲ جاده اراک – بروجرد واقع شده است.براساس مصوبه مجمع عمومی‌فوق‌العاده مورخ ۱۰/ ۳/ ۱۳۸۹ نام شرکت پتروشیمی‌اراک (سهامی‌عام) به شرکت پتروشیمی‌شازند (سهامی‌عام) تغییر یافت.

شرکت پتروشیمی‌شازند (اراک)

در حال حاضر این شرکت با سوابق و تجربیات ارزشمند بیش از دو دهه فعالیت موثر در بازار، توانایی تولید بیش از یک میلیون و هشتصد هزار تن محصولات میانی و نهایی از انواع پلیمری و شیمیایی و جانب ی را دارد. در همین راستا طی سال ۱۳۹۴ این شرکت موفق به تولید ۲.۰۰۰.۸۷۴ تن محصول و کسب مقام پنجاه و هشتم در بین یکصد شرکت برتر کشور شد.

این مجتمع با داشتن ۱۵ واحد تولیدی فعال، ترکیبی کم نظیر از محصولات شیمیایی و پلیمری را در سبد محصولات خود عرضه می‌کند و با توجه به انحصار تولید بعضی محصولات حیاتی از قبیل اکسید اتیلن، وینیل استات، دواتیل هگزانول، نرمال بوتانول، ایزو بوتانول، اتانول آمین‌ها و اتوکسیلات‌ها نقش این مجتمع در تامین نیازهای راهبردی صنایع مختلف کشور را می‌توان بی‌نظیر دانست.

به‌طور کلی با لحاظ دو شاخص تنوع محصول و ظرفیت تولید این مجتمع تولیدی مهم‌ترین و بزرگ‌ترین واحد تولیدی در حوزه صنعت پتروشیمی‌در نیمه مرکزی و شمالی کشور محسوب می‌شود.

حفظ ارزش‌ها و سرمایه‌های انسانی و احترام به شئون همه کارکنان و ارتقای سطح زندگی همکاران محترم در کنار افزایش ارزش و سود هر سهم، سرلوحه اهداف مدیریت شرکت است. بدیهی است هر حرکت سازنده‌ای در این راستا نیاز به همکاری همه جانبه همه ارکان و دست‌اندرکاران دارد. برهمین اساس مدیریت و کارکنان شرکت تلاش خواهند کرد با برنامه‌ریزی و آینده نگری در سرنوشت سازمان خود اثرگذار باشند و به گونه‌ای عمل کنند که جایگاه این شرکت در عرصه صنعت پتروشیمی‌مانند همیشه ممتاز باشد.

استراتژی‌ها و برنامه‌های عملیاتی شرکت در سال مالی ۱۳۹۵

– سنجش مستمر عملکرد و اثربخشی کلیه فرآیندهای شرکت برای رسیدن به تعالی سازمانی

– تبدیل ساختار فعلی شرکت از وظیفه محوری به فرآیند محوری

– افزایش انگیزه و رضایتمندی کارکنان از طریق بهبود فرآیندهای منابع انسانی

– توسعه نظام ارتباطات و مشارکت سازمانی کارکنان

– طرح ریزی، ایجاد نظام یکپارچه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با گردش زنده، روان و شفاف اطلاعات تخصصی و تعاملی شرکت

– تدوین نظام IT Governance

– بسترسازی تحقق نظام‌های BPM، BSC و DM در شرکت

– توسعه فرهنگ سازمانی براساس ارزش‌های سازمانی

– طراحی نظام توسعه خلاقیت نوآوری و کارآفرینی در حوزه منابع انسانی

– استقرار نظام تعالی منابع انسانی و آموزش

– طرح‌ریزی سیستم مدیریت کاهش هزینه‌ها و مدیریت عملکرد بهره‌وری سازمانی برای رقابت‌پذیری محصولات در بازار جهانی و رضایت بیشتر کارکنان

– تولید محصولات با کیفیت، مطابق با استانداردها برای تامین نیاز بازار و تثبیت و تقویت موقعیت برند در شرایط رقابتی

– اجرای طرح‌های توسعه‌ای متناسب با تامین و تغییر خوراک برای تولید محصولات جدید در راستای تکمیل زنجیره ارزش و صنایع تکمیلی و پایین دستی

– ضرورت به روز کردن روش‌ها و تکنولوژی‌های تولید

– مدیریت بهینه مصرف آب

– مدیریت هزینه‌های تولید در راستای افزایش حاشیه سود محصولات

– پایش مستمر تکنولوژی و فرآیندهای تولید در راستای افزایش بهره‌وری

– مشارکت در تدوین برنامه تحقق ارزش‌ها به‌ویژه مسوولیت اجتماعی، برای رضایت بیشتر ذی‌نفعان و توسعه برند شرکت

– برنامه‌ریزی، شناسایی و تحقق نیازهای حال و آینده مشتریان بالقوه در بازارهای هدف (عمومی‌و خاص) و همچنین طراحی سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان CRM جهت تحقق ارزش مشتری مداری

– شناسایی زنجیره ارزش مشتریان و ارائه محصول براساس آن

– طراحی یک نظام هدفمند برای حضور شایسته در بازارهای خاص با توجه به شرایط روز بازار جهانی به‌ویژه رفع تحریم‌ها علیه صنعت نفت و پتروشیمی

– بازنگری فرآیند تدارکات و تدوین نقش واحدها در بهبود فرآیند خرید

– شناسایی پیمانکاران قدرتمند، استراتژیک و با کیفیت برای انعقاد قرارداد بلندمدت با آنها به‌منظور کسب مزیت رقابتی در زنجیره ارزش شرکت

– بررسی و آنالیز کارکرد رقبا در خصوص شناسایی راهکارهای مناسب برای تامین تجهیزات و ملزومات از منابع و تامین‌کنندگان مشترک

اولویت خرید از سازندگان اصلی تجهیزات

اهم فعالیت‌های در نظر گرفته شده برای سال ۱۳۹۵

– تلاش برای گسترش بازارهای جدید

– مطالعات آغاز پروژه سامانه نرم‌افزاری مدیریت ارتباط با مشتری در راستای اهداف استراتژیک سازمان و مشتری مداری

– بازاریابی محصولات جدید برای افزایش افزوده و سهم بازار وشناسایی بازارهای بالقوه

– حضور فعال و موثر در بازارهای کشورهای همسایه که ارزش افزوده بیشتری برای شرکت دارند

– افزایش سهم حمل ریلی و همچنین حمل فله‌ای محموله‌های داخلی و صادراتی

– افزایش سهم فروش گریدهای خاص پلی‌پروپیلن، پلی اتیلن و دیگر گریدهای سفارشی برای مشتریان با توجه به مزیت توانایی این محصولات

– همراهی و هماهنگی کامل با سیاست‌های اجرایی دولت در خصوص تولید و فروش محصولات خاص و استراتژیک به‌منظور تامین بازار داخلی

– تجهیز و توسعه بخش تحقیقات بازار و مهندسی فروش به‌منظور شناسایی بازارهای هدف جدید، بررسی و تجزیه و تحلیل نیاز آنها و پیش‌بینی تحولات آتی بازار و قیمت‌های جهانی و منطقه‌ای محصولات.

برنامه‌های آتی شرکت

حضور فعال در بازارهای منطقه‌ای و کشورهای همجوار ازجمله ترکیه، افغانستان و کشورهای واقع در حاشیه دریای خزر و اروپا

انجام تحقیقات بازار در راستای برنامه‌های استراتژیک شرکت در چارچوب تیم‌های پژوهش تکنولوژی و بازار

بازنگری استراتژی فروش محصولات خاص به‌منظور افزایش سود در بازارهای خاص منطقه‌ای و جهانی

تعیین اهداف کلان سازمان (حفظ و ارتقای ارزش بلندمدت سهام، رضایت ذی‌نفعان کلیدی، افزایش سهم بازارهای هدف جدید، تولید محصولات جدید)

تعریف پروژه‌هایی در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌منظور بهبود عملکرد و افزایش بهره‌وری در راستای استراتژی‌ها و اولویت‌های سازمانی.
1054618_ffd6a08c-4d50-4917-8bf1-3bcb2c0f3435

1054618_c8be8e56-06d2-4b17-9cb1-24170dec4ec9

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *